بازاریابی در دنیای دیجیتال دیگر یک راه برای افزایش فروش و برندینگ نیست، بلکه امروزه به راه تنفس کسب و کارها تبدیل شده است. در این بین، راههای زیادی برای بازاریابی در این فضا وجود دارد. یکی از به صرفهترین و در عین حال پربازدهترین روشهای بازاریابی، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی است. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد قصد داریم در مورد این نوع بازاریابی و روشهای پربازده آن صحبت کنیم.
فهرست مطالب:
ایمیل مارکتینگ چیست؟
اگر بخواهیم خیلی ساده به این مبحث نگاه کنیم، ایمیل مارکتینگ به برقراری ارتباط با مشتری با هدف جذب یا نگهداری آن از طریق ایمیل گفته میشود. در واقع زمانی که یک شرکت از طریق ایمیل با مشتریان قدیمیخود در ارتباط باشد یا بخواهد از این طریق مشتریان جدید جذب کند، از ایمیل مارکتینگ استفاده کرده است.
معمولا ایمیل مارکتینگ برای اطلاع رسانی در مورد خبرنامه و مقالات جدید، محصولات جدید یا جشنوارهها، برای جذب مشتریان جدید، ایجاد برندینگ و یا فروش مستقیم انجام میشود. به طور کلی دو هدف اصلی در هر کمپین بازاریابی ایمیلی دنبال میشود:
- جذب مشتریان جدید که با پرسونای مخاطب کسب و کار، هماهنگی دارند.
- ارتباط با مشتریان قدیمیبه منظور حفظ و نگهداری مشتریان.
استفاده از این روش، باعث میشود که شما همیشه در دید مشتری خود باشید و در گوشه ذهن او یک جایگاه پیدا کنید. از این طریق هر زمان که به خدمات یا محصولات شما نیاز پیدا کند، شما قطعی یکی از گزینههای او خواهید بود.
معمولا افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، ایمیل مارکتینگ را یکی از بهترین راههای جذب مشتری و بازاریابی میدانند. دلیل آن هم نرخ بالای بازدهی این نوع بازاریابی است.
چرا ایمیل مارکتینگ؟
احتمالا چند سال پیش را به خاطر دارید که ثبت نام در یاهو و Hotmail بین مردم بسیار باب شده بود و تقریبا تمامی افرادی که به یک کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشتند، به سرعت برای خود یک ایمیل درست میکردند. از آن زمان تا امروز، حدود 4.37 میلیارد نفر در جهان از سرویسهای ایمیل استفاده میکنند که به مرور زمان، تعداد این کاربران بیشتر هم میشود.
این موضوع میتواند به صاحبین کسب و کار این پیام را برساند که، استفاده از بازاریابی ایمیلی یعنی دسترسی به میلیونها و حتی میلیاردها نفر که میتوانند مشتری کسب و کارشان باشد. حجم بالای تعداد کاربران این سرویسها باعث شده تا افراد، تمرکز زیادی روی ایمیل مارکیتنگ داشته باشند و از این بازار بی انتها، برای جذب مشتریان مناسب خود استفاده کنند.
در حال حاضر در ایران ممکن است این سرویس محبوبیت خود را تا حدی از دست داده باشد. فعالیت بعضی از افراد در سالهای گذشته باعث شده تا مردم این نوع بازاریابی را یک بازاریابی بی بازده بدانند، اما آمارها حرف دیگری میزنند و البته، اگر کار، به کاردان سپرده شود، بدست آوردن نتایج مطلوب امری قطعی است. ممکن است بپرسید چطور؟ اگر تا آخر این مقاله را بخوانید، به جواب سوال خود خواهید رسید.
نرخ ایمیل مارکتینگ
طبق آمارهایی که از نرخ بازگشت و نرخ تبدیل ایمیل مارکتینگ به دست آمده است، نشان داده که این نوع بازاریابی روشی بسیار پربازده است. معمولا یکی از مهمترین فاکتورها برای مدیران کسب و کارها، نرخ بازگشت سرمایهای است که برای ایجاد یک کمپین هزینه میکنند. هر چه این نرخ بازگشت بیشتر باشد، آن نوع بازاریابی خوشایندتر است.
ایمیل مارکتینگ به دلیل چند نکته توانسته در بین تمامی مدلهای بازاریابی، بیشترین نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را بگیرد. اول آن که هزینه راه اندازی کمپینهای آن بسیار پایین است و به همین دلیل به سرمایه اولیه کمی نیاز دارد. دوم آن که چون تعدا افرادی که از این پلتفرم استفاده میکنند بسیار زیاد است، میتوان به راحتی به مشتریان دلخواه هر کسب و کار دسترسی پیدا کرد.
در مورد نرخ ایمیل مارکتینگ در بعضی موارد یک سوءتفاهم نیز پیش میآید، خیلی از افراد گمان میکنند که ROI بالا برای همه کسب و کارها با هر نوع پرسونایی اتفاق میافتد و به طور کلی ایمیل مارکتینگ برای هر بیزنسی مناسب است. این موضوع یک تفکر اشتباه در مورد ایمیل مارکتینگ است. هر کسب و کاری با توجه به پرسونای مخاطبی که دارد میتواند از این سرویس بازاریابی بهره ببرد. اصولا کسب و کارهایی که مخاطبین هدف آنها خیلی از ایمیل استفاده نمیکنند، ایمیل مارکتینگ نمیتواند یک گزینه مناسب برای بازاریابی باشد.
- اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم، میتوانیم به تفاوت بین مخاطبین یک کسب و کار به نسبت سنتی و مدرن اشاره کنیم. مثلا فرض کنید یک فردی میخواهد با استفاده از ایمیل مارکتینگ، یک کمپین بازاریابی برای یک کسب و کار در حوزه لوازم یدکی خودرو ایجاد کند. احتمال موفقیت این کمپین پایین است زیرا مخاطبین هدف این کسب و کار، معمولا از ایمیل استفاده نمیکنند. کمپینهای دیگر مانند کمپینهای پیامکی، گزینه مناسبتری برای این کسب و کار است. قطعا در این مورد، نرخ بازگشت سرمایه پایین است.
- از طرف دیگر فرض کنید یک کسب و کار در حوزه مهاجرتی که در مورد آخرین فرآیندهای انواع مهاجرت خبرگزاری دارد، میخواهد در مورد خدمات خود تخفیف بگذارد و این موضوع را اطلاع رسانی کند، قطعا در مورد این کسب و کار ایمیل مارکتینگ پربازدهترین نوع بازاریابی است.
بنابراین نرخ بازگشت ایمیل مارکتینگ کاملا به نوع کسب و کار بستگی دارد.
بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ
خیلی از افراد ترجیح میدهند برای راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ خود، از سرویسهای ایمیل مارکتینگ موجود استفاده کنند. از سالیان پیش این سرویسها در سرتاسر دنیا ارائه میشود و چندین سال است که برخی از شرکتها این سرویسها را به مجموعه خدمات خود اضافه کرده اند. در حال حاضر بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ موجود در ایران عبارتند از:
- سرویس ایمیل یکتانت
- سرویس ایمیل نجوا
- سرویس ایمیل میل چی
- سرویس میل چیمپ
- سرویس ایمیل پاکت (این سرویس ایرانی نیست اما در ایران امکان برگزاری آن وجود دارد)
ممکن است بپرسید چرا این سرویسها، بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ هستند؟ چند نکته در مورد این سرویسها وجود دارد که باعث شده بازده آنها و نرخ بازگشت سرمایه آنها بالا باشد. مواردی از قبیل موارد زیر میتواند باعث انتخاب یک سرویس، به عنوان بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ شود:
- نرخ بالای باز کردن ایمیل
- نرخ بالای کلیک روی لینک ها
- نرخ پایین پرش
- نرخ بالای تبدیل به عمل یا همان کال تو اکشن CTA
تمامی سرویسهایی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، همگی ویژگیهای اصلی و مهم را دارند که به همین دلیل توانستهاند رضایت حجم بالایی از مشتریان خود را دریافت کنند.
روش ایمیل مارکتینگ
یکی از سوالاتی که افراد در مورد ایمیل مارکتینگ میپرسند، روش انجام و اجرای این کمپینها است. ایمیل مارکتینگ در واقع یک بستر مناسب برای تبلیغات است، اما تنها داشتن یک بستر مناسب کافی نیست. تنظیم یک استراتژی مناسب که بهترین بهره را از این پلتفرم و بستر را ببرد، مهمترین نکته در مورد اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ است.
برای آن که یک کمپین به درستی انجام شود، باید مراحل زیر پشت سر هم و به درستی طی شود:
- مخاطبین هدف خود را بشناسید و مشتریان خود را انتخاب کنید.
- نوع کمپین خود را انتخاب کنید: خبرگزاری، ایمیل خوشآمدگویی، اطلاع رسانی در مورد رویدادها و …
- یک سرویس ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل انبوه انتخاب کنید.
- کمپین را ایجاد و فراخوانی کنید.
البته این تمام نکات مربوط به اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ نیست. جزئیات مربوط به ایجاد این کمپین را در ادامه خواهیم گفت.
مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ
تقریبا هر کمپین بازاریابیای، مزایا و معایب خودش را دارد که دانستن همین مزیتها و عیبها میتواند به انتخاب بهترین نوع کمپین بازاریابی کمک کند. مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ نیز یکی از آن دسته نکاتی است که باید قبل از اجرای آن در نظر گرفته شود.
از جمله مزایای ایمیل مارکتینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نرخ بازگشت سرمایه بالا
همانطور که پیشتر توضیح دادیم، هزینه راه اندازی کمپینهای ایمیل مارکتینگ پایین است. از طرفی، طبق آمار، افرادی که از طریق پیامهای ایمیل مارکتینگ ترغیب میشوند که اقدامی انجام دهند، زیاد است. به همین دلیل معمولا نرخ بازگشت سرمایه از طریق کمپینهای ایمیل مارکتینگ بالاست. طبق آمارهای گرفته شده، در سال 2020 به ازای هر 1 دلار، 36 دلار بازگشت سرمایه از طریق کمپینهای ایمیلی ایجاد شده است. - نرخ بالای بازخورد
بازاریابی ایمیلی به دلیل آن که تعداد مخاطبان زیادی دارد، میتواند در بازههای کوتاه بازخورد بسیار بالایی داشته باشد. مثلا اگر یک ایمیل حاوی یک تخفیف 24 ساعته برای مخاطبین خود ارسال کنید، در ساعتهای اولیه کمپین میتوانید رشد فروش و بازخوردهای خود را مشاهده کنید. همچنین میتوانید از این طریق برای اطلاع رسانی در مورد کسب و کارتان یا ایجاد یک بستر برای نشر محتواهای خود استفاده کنید. از طرفی دیگر، مخاطبانتان میتوانند بخشی از محتوای شما را بخوانند و بعد با ایجاد یک CTA درست، آنها را به سمتی که مد نظر دارید، هدایت کنید. - تحلیل رفتار مشتری
به دلیل آن که تعداد افرادی که از ایمیل استفاده میکنند بسیار زیاد است، به راحتی میتوان از این طریق رفتار مشتریان و علایق آنها را بررسی کرد. از طریق این تحلیل رفتار، میتوان کمپینهای هدفمندتری را در آینده، برگزار کرد. - اجرای آسان
معمولا یکی از نگرانیهای افراد برای برگزاری کمپینهای بازاریابی، نوع برگزاری آن است. ایمیل مارکتینگ به دلیل سهولت در اجرای اولیه کمپین، توانسته به یکی از محبوبترین بازاریابیهای دیجیتال تبدیل شود. در بسیاری از پلتفرمهای مخصوص ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل انبوه، تنها با چند کلیک میتوان یک کمپین را راه اندازی کرد.
با توجه به مزایای این نوع بازاریابی میتوان دریافت که چرا بسیاری از صاحبین کسب و کارها ترجیح میدهند تا از این طریق برای کسب و کار خود بازاریابی کنند. اما یک نکته را فراموش نکنید، در ایمیل مارکتینگ در کنار تمامی مزیتهایی که دارد، یک سری معایبی دارد که توجه نکردن به آن قبل از شروع کمپین، میتواند باعث ضرر ده بودن کمپین شود.
از جمله معایب ایمیل مارکتینگ که معمولا به آن توجه نمیشود، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایمیلهای اسپم
یکی از عمده مشکلاتی که در کمپینهای ایمیل مارکتینگ به وجود میآید، موضوع اسپم شدن ایمیلهاست. سیستمهای ارسال ایمیل، برای جلوگیری از ارسال تعداد زیاد ایمیل به کاربران، برخی از ایمیلها را اسپم میکند. برای جلوگیری از اسپم شدن نیاز است که در هنگام طراحی ایمیل، حتما به دو نکته توجه کنید:
اول آن که حتما ایمیل را برای مخاطبین هدف خود ارسال کنید و از ارسال ایمیل به افرادی که به حوزه شما علاقه ندارند خودداری کنید.
دوم آن که سعی کنید در قسمتهای Subject ایمیل اطلاعاتی را پر کنید تا ایمیلهایتان اسپم نشود. - عدم دریافت ایمیل توسط مخاطبان
یکی دیگر از مشکلات کمپین ایمیل مارکتینگ، نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان است. این موضوع معمولا زمانی اتفاق میافتد که یا مخاطبین هدف خود را به درستی انتخاب نکرده باشید، نرخ CTR یا باز شدن ایمیل شما بسیار پایین میآید و ایمیلهای بعدی شما برای مخاطبین ارسال نمیشود. از طرفی، اگر از عبارات ممنوعه مانند “رایگان” یا “اینجا کلیک کنید” استفاده کنید، احتمال آن که اسپم شوید یا به طور کلی پیامتان به مخاطب نرسد، وجود دارد. - ایجاد مشکل در طراحی ایمیل
در برخی از موارد، ایمیلهای یک کمپین به صورت ریسپانسیو طراحی نمیشوند و این موضوع باعث میشود تا مخاطبین در دستگاههای مختلف، به صورتهای گوناگون و بعضی اوقات در هم ریخته، پیام را مشاهده کنند. این موضوع نیز باعث میشود تا نرخ کلیک ایمیل و بازخورد آن به شدت پایین آید. طبق آماد حدود 45 درصد از کاربران، روزانه ایمیلهای خود را از موبایلهای هوشمند بررسی میکنند. بنابراین یکی دیگر از مواردی که در طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ باید به آن دقت کنید، بحث طراحی پیامها و ایمیل است.
به صورت کلی، اگر در طراحی یک کمپین بازاریابی ایمیلی به درستی تمامینکات آن رعایت شود، میتواند بهترین راه برای بازاریابی، با کمترین هزینه باشد.
نکات مهم در راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ
معمولا برای آن که کمپینهای ایمیل مارکتینگ به درستی اجرا شوند، نیاز است تا برخی نکات در نوشتن آنها رعایت شود. یکی از نکاتی که باید قبل از اجرای یک کمپین در نظر بگیرید، ایمیل زدن مدوام به مخاطبنتان است.
اگر تنها یک بار به مشتریان خود ایمیل بزنید، امکان آن که در ذهن آنها جای بگیرید کم است، اما اگر به صورت مدوام این اتفاق بی افتد، ماندگاری مشتریان شما نیز بالا میرود. به همین دلیل تدوام و استمرار در این مسیر بسیار مهم است.
مهم ترین نکته ای که در طراحی یک کمپین باید در نظر گرفت، مشخص کردن پرسونای مخاطب و هدف کمپین است. اگر برای تعداد زیادی از افراد که در زمره مخاطبین شما قرار نمیگیرند، پیام ارسال کنید، نرخ بازگشت سرمایه و بازخوردتان بسیار پایین میآید. بنابراین قبل از راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ، حتما مخاطبین خود را عینا مشخص کنید.
برای آن که بتوانید یک کمپین را به درستی اجرا کنید، بهتر است تا با افراد خبره در این حوزه همکاری داشته باشید و از آنها برای اجرای کمپینهایتان بهره بگیرید. آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد، یکی از آژانسهای تبلیغاتی فعال در اجرای انواع کمپینهای ایمیل مارکتینگ است.
در این آژانس ابتدا با استفاده از تکنیکهای تعیین پرسونا و جایگاه برند مانند تکنیک دیمپ، به تشخیص مخاطب هدف میپردازند و سپس با استفاده از اصول طراحی کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی، یک کمپین با نرخ بازگشت بالا طراحی میکنند. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش خدمات سایت مراجعه کنید و یا از طریق شمارههای درج شده، با مشاورین مجموعه تماس بگیرید و از آنها کسب اطلاعات کنید.