
فهرست مطالب
برخی افراد تصور می کنند برای ورود به فضای کسب و کار مجازی کافی است تا وب سایتی را ایجاد و کالاها یا خدماتشان را در آن قرار دهند. و پس از آن سیل مشتریان و متقاضیانی است که به سویش میآیند و کسب و کارشان بلافاصله طلایی میشود.
اما بعد از انجام هزینه های زیاد و راهاندازی یک وبسایت هرچند عالی، متوجه می شوند که اصلا مورد توجه قرار نگرفته و نه تنها سودی عایدشان نشده، بلکه دائما در حال پرداخت هزینه هستند و هر روز بدتر از دیروز است.
اما مشکل کجاست؟ چرا موفقیتی در فضای مجازی حاصل نمیشود؟
بیایید تا با هم عناصر اصلی ورود به کسب و کار مجازی را بررسی کنیم:
برای ورود، فعالیت و کسب سود در فضای مجازی چه چیزهایی نیاز داریم؟
- برند، کالا، خدمات و یا محصولی برای ارائه در فضای مجازی
- سرمایه کافی برای راه اندازی و تامین زیرساخت های مورد نیاز
3. انتخاب مجری برای ورود به بازار مجازی
4. انتخاب زیر ساخت مناسب به عنوان سکو و ویترین ارائه خدمات
5. درج داشته هایمان در وب سایت و سایر بسترهای فضای مجازی و فعالیت در آنها
تقریبا همه افراد این موارد را رعایت میکنند، اما چرا موفقیتی حاصل نمیشود؟ چرا مشتریان، ما را نمیبینند؟ چرا به ما اعتماد نمیکنند؟ …
تکنیک دیمپ (DMAP)، راهکار کسب نتیجه
مهمترین اصل برای ورود به بازار کسب و کار مجازی، موارد بالا نیستند؛ آنچه که بسیار مهم است دقیقا مراحل قبل از همه اتفاقات بالاست.
ما باید قبل از آنکه وارد بازار مجازی شویم، اطلاعات کاملی در این خصوص داشته باشیم. اگر ندانیم که به کجا میخواهیم برویم و برسیم، اگر ندانیم که چالشها و نقاط ضعف و قوت کسب و کار ما در کجاست، به هیچ نتیجه ای خواهیم رسید.
پس، قبل از ورود به دنیای کسب و کار دیجیتال باید اینها را بدانیم:
1. برند؛ کالاها، محصولات و یا خدمات مشابه با کالا یا خدمات ما در فضای مجازی چگونه ارائه می شوند؟
2. رقبای ما در فضای مجازی چه کسانی هستند؟
3. رقبا از چه ابزار و زیرساختهایی برای ارائه محصولات خود استفاده می کنند؟
4. نقاط ضعف و قوت رقبا در این بازار چیست؟
5. چه برنامه ای باید برای حضور در بازار دیجیتال باید داشت؟
6. مواردی که برای موفقیت در این بازار نیاز داریم، چیست؟
7. ذائقه مشتریان ما در کسب و کار مجازی ما چیست؟
8. چگونه می توان اعتماد مشتریان و مخاطبان را جلب کرد؟
9. میزان هزینه ها و زمان انتظار برای کسب موفقیت چیست؟

بیشتر بخوانید:
تکنیک دی مپ DMAP (Digital Marketing Analys Positioning)، فرآیندی است که به صورت جامع اقدام به بررسی کسب و کارها قبل از ورود به فضای مجازی می پردازد. این روش به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بدانند که باید چه بکنند و چه چیزی را نباید انجام بدهند.
تکنیک دیمپ (DMAP)، نقشه ی راهی اختصاصی برای کارفرمایان است. ایجاد اطمینانی برای حضور و فعالیت است. این روش در هشت گام اجرایی می شود و نهایتا در قالب یک مسترپلن به کارفرما ارائه می گردد. بنابراین هدف کلی این روش عبارت است از:
هدف کلی: آشنایی با فضای کسب و کار دیجیتال در میان کسب و کارهای مشابه به منظور برنامه ریزی دقیق و مدون و نهایتا موفقیت در کسب و کار است.
هشت گام تکنیک دیمپ (DMAP)
گام صفر: جلسات پرسش و پاسخ با کارفرما
در این گام طی جلساتی با کارفرما حوزههای اصلی و دسته بندی های مدنظر کارفرما با اولویت هایی نظیر برندینگ، سودآوری، توانایی تامین کالا یا محصول و سایر برندهای رقیب شناسایی میشوند. همچنین روشهای فروش یا ارائه خدمات با در نظر گرفتن همه جزئیات آن بررسی و شناسایی میگردد.
گام یک: تعیین راهبرد تحقیقات دیجیتال بازار
هدف از این گام مشخص کردن دسته بندی های اصلی و فرعی برای آغاز فعالیت های تحقیق دیجیتال است.
گام دوم : آنالیز رقبا
آنالیز رقبا به عنوان زمان برترین فاز تحقیقات پیش از آغاز کسب و کار شناخته میشود. در این فاز بررسی جامعی از رقبا صورت می گیرد.
گام سوم: تحلیل کلمات کلیدی
در این مرحله با توجه به دسته بندی های انجام شده میبایست با بهره گیری از ابزارهای تخصصی، کلید واژهها (کیوردهای) برتر انتخاب شوند. در پایان با کنار هم قراردادن کلیه فایل های مربوط به پروژه، برای هر دسته بندی لیست کلمات کلیدی تعیین میشود.
هدف گذاری کلمات کلیدی
- تنظیم کلمات سئو برند
- تنظیم کلمات سئو بیزینس
- تنظیم کلمات سئو محصولات
- تنظیم کلمات سئو برند محصولات
- تنظیم کلمات سئو دسته بندی اصلی محصولات
- برنامه سئو دسته بندی های فرعیبرنامه سئو صفات تفضیلی

گام چهارم: بررسی میزان حضور رقبا در شبکههای مجازی
شبکه ها و رسانه های اجتماعی به عنوان سکویی برای موفقیت برند ها در فضای اجتماعی است. لذا لازم است تا وضعیت رقبا در این فضاها نیز به درستی مورد بررسی قرار گیرد.
گام پنجم: استخراج لیست اولیه مقالات کاربردی
به زبان خیلی ساده در این گام متناسب با سختی رقابت در پروژه یک لیست از مقالاتی که می توانند عناوین مرتبط با کسب و کار داشته و کمک کنند که سایت در زمان کوتاه تری ورودی بگیرد. می بایست آماده شود.
گام ششم: تحلیل نیازهای وب سایت
تکمیل فرایند بررسی وب سایت های رقبا منجر به شکل گیری ساختار ذهنی برای تحلیل نیاز های سایت خواهد بود . با بهره گیری از داده های استخراج شده شاخص های زیر را برای وب سایت صورت می گیرد.
موارد ذکر شده در این بخش ها به عنوان اصول ابتدایی بوده و کامل نیستند. در این بخش بایستی با توجه به مزیت های ما و تعریف نقاط برتری خودمان ساختار سایت را در جهت رسیدن به این خواسته طراحی کنیم.
گام هفتم: برنامه زمانبندی اجرایی کسب و کار
طرح های دیجیتال مارکتینگ نیازمند تدوین طرح های بلند مدت و کوتاه مدت هستند. در این گام برنامه های کوتاه، میان و مدت برای پروژه ارائه می گردد.
بخش های این برنامه شامل: پلن های ساختار، مانیتورینگ و وب مستری، محتوای داخلی وب سایت، محتوای خارجی وب سایت، فعالیت های مرتبط با سوشال سیگنال، فعالیت های مرتبط با لینک بیلدینگ، مناسب سازی بستر امن فروشگاهی و برنامه اولیه تبلیغات در فضای مجازی است.
گام هشتم: ارائه برنامه تولید محتوا
یکی از بخش های مهم در برنامه توسعه کسب و کارها برنامه اولیه تولید محتواست، با توجه به آنالیز رقبا زمانبندی اولیه محتوا گذاری استخراج و الگوهای متناسب با آن ها شامل موارد زیر فراهم میشود. برنامه این این محتواها عبارتند از : برنامه محتوای اولیه، محتوای ترجمه،برنامه انتشار محتوا، ویرایش محتوا، محتوای تبلیغاتی، محصولات وب سایت، محتوای تصویری، تنظیم زبان نگارش، انتشار لینک و وب مستری، تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی، تولید محتوا برای بسترهای پشتیبان.
فهرست مطالب
آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد، افتخار دارد تا به عنوان یکی از اولین پایهگذاران تکنیک دیمپ در ایران، به شایستگی توانسته است تا خدمات شایانی را به کارفرمایان و فعالان حضور در عرصه کسب و کار مجازی، ارائه نماید.
آژانس بهداد با بیش از 50 مسترپلن و برنامه اجرایی برای صاحبان کسب و کار با تکنیک دی مپ DMAP، شاهد نتایج ارزشمندی در فضای مجازی بوده است.
اگر شما هم میخواهید با چشمانی باز کسب و کار کنید و در دنیای مجازی با افقی روشن هدف گذاری نمایید، پیشنهاد میکنیم روش دیمپ DMAP را امتحان کنید.
مجموعه آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد، افتخار دارد تا به عنوان یکی از اولین پایهگذاران تکنیک دیمپ در ایران، به شایستگی توانسته است تا خدمات شایانی را به کارفرمایان و فعالان حضور در عرصه کسب و کار مجازی، ارائه نماید.
آژانس بهداد با بیش از 50 مسترپلن و برنامه اجرایی برای صاحبان کسب و کار با تکنیک DMAP، شاهد نتایج ارزشمندی در فضای مجازی بوده است.
اگر شما هم میخواهید با چشمانی باز کسب و کار کنید و در دنیای مجازی با افقی روشن هدف گذاری نمایید، پیشنهاد میکنیم روش DMAP را امتحان کنید.