دیجیتال مارکتینگ بهداد

تولید محتوا با هوش مصنوعی

تولید محتوا با هوش مصنوعی

این روزها با گسترش فناوری و توسعه ابزارهای جدید، بحث هوش های مصنوعی هم به شدت داغ شده است و بعید است که در شبکه های اجتماعی حداقل یک بار با محتوای تولید شده به کمک آنها روبرو نشده باشید. طبق معمول با گسترش این ابزارها، عده ای هم در خصوص آنها و سوء استفاده ای که برخی اشخاص حقیقی و حقوقی از این ابزارها می کنند، نگران شده اند. در نتیجه این نگرانی ها، سیاست های مختلفی در حوزه های گوناگون برای این ربات ها در نظر گرفته شده است که بخشی از این سیاست ها هم مستقیماً با حوزه سئو و به طور مخصوص تولید محتوا درگیر می شود.

در این مطلب تلاش می کنیم به همه کسانی که در این خصوص به دنبال اطلاعات بیشتر هستند، توضیح بدهیم که تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی چه مزایا و معایبی دارد و در چه شرایطی می توانید از این ابزار برای بهبود رتبه بندی سایت خود استفاده کنید.

محتوای ایده آل چه خصوصیاتی دارد؟

اول از همه بهتر است به صورت خلاصه بحث کنیم که چه محتوایی برای اهداف سئو ایده آل است. خارج از دریای اطلاعاتی که می توان در خصوص کیفیت یک محتوای درجه یک مطرح کرد و خصوصیاتی که به صورت فردی و گروهی مورد قبول فعالان این حوزه قرار دارند، سه موضوع اصلی را می توان در یک محتوای ایده آل مشاهده نمود:

  1. شناخت مخاطب: محتوای تخصصی باید لحن فنی و ادبیات رسمی داشته باشد، محتوای سرگرمی باید خودمانی و صمیمانه باشد و محتوای خبری باید مشخصاً دارای ادبیات ساده و کوتاه باشد. حتی بهترین نویسنده هم اگر مخاطب خودش را نشناسد، نمی تواند یک محتوای ایده آل بنویسد.
  2. شناخت نیاز: یک محتوای ایده آل باید بتواند نیاز جستجوگر در اینترنت را رفع کند. شما نمی توانید عنوانی در خصوص جدول لیگ فوتبال آلمان ثبت کنید و بعد بخش عمده متن را برای تحلیل فوتبال انگلستان هدر بدهید. مخاطب باید حس کند پس از خواندن محتوا، هدفش از جستجو را بدست آورده و نیازی به سر زدن به سایت های رقیب ندارد.
  3. ارائه اطلاعات صحیح: نویسنده باید با اتکا به واقعیت ها و اطلاعات درست در حوزه مد نظر محتوای خود را تهیه کند. اگر از صحت یک موضوع مطلع نیستید، آن را در متن خود اضافه نکنید. این موضوع برای بسیاری از مطالب که با حوزه پزشکی یا وکالت مرتبط می شوند، اهمیت دوچندان پیدا می کند.
    بالطبع می توان موارد متعدد دیگری را هم به این سه اضافه کرد، اما واقعیت این است که بدون هر کدام از این موارد محتوای شما فاقد ارزش خواهد بود و نمی تواند اهداف سئو را فراهم کند. اما این موضوع چطور با هوش مصنوعی ارتباط پیدا می کند؟ این موضوع را با بررسی چگونگی عملکرد هوش مصنوعی در هنگام تولید محتوای مد نظر و مزایای آن بهتر متوجه می شویم.

چگونه با هوش مصنوعی محتوا تولید کنیم؟

برای تولید محتوای ایده آل با هوش مصنوعی، باید بدانید که ساختار این ربات ها به چه شکل کار کرده و چه نقاط ضعف و قوتی دارد. به طور عمده می توان سه ربات اصلی را در سطح نت پیدا کرد که خدمات تولید متن را کم و بیش به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند: ChatGPT، Gemini و Claude. چت جی پی تی از طرف کمپانی Openai معرفی شده و می توان آن را سردمدار ربات های چت و گفتگو دانست، Gemini ربات اختصاصی تولید متن گوگل است و Claude نیز ساخته یک کمپانی کوچکتر است که بیش از هر چیز در ساخت آن تلاش شده است نیازهای طیف برنامه نویس رفع شود. هر سه هوش مصنوعی از چهارچوب عملکردی مشابهی بهره می برند که دارای خصوصیات زیر است:

  1. وقتی از ربات درخواست جستجو در خصوص یک موضوع را می کنید، در سطح اینترنت شروع به جستجو کرده و بر اساس پروتکل ها و سیاست های موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) از سایت هایی با رتبه بندی بالاتر برایتان اطلاعات جمع آوری می کند.
  2. با وجود اینکه از نظر گرامر و دستور زبان دچار غلط نیست، اما لحن آن کاملا می تواند وابسته به لحن سایت منبع باشد.
  3. اطلاعات بدست آمده تنها بر اساس رتبه بندی موتور جستجو جمع آوری می شود و ربات هیچ سیستمی برای بررسی صحت آنها ندارد.
  4. ربات ها با بخش محدودی از واژگان زبان های غیرانگلیسی آشنا هستند و گاهی اوقات ممکن است متوجه منظور شما نشوند. البته این مشکل به مرور زمان در حال رفع شدن است.

اگر این ویژگی ها را با آنچه که پیش از این در مورد محتوای ایده آل گفتیم مقایسه کنید، به وضوح می توان دید که ربات ها به خودی خود قادر نیستند محتوای متنی درستی برایتان فراهم کنند. علت این است که کپی کردن محتوا از سطح نت با نگه داشتن لحن و ادبیات نوشته سودی به حال بهبود سئو نخواهد داشت، در حالی که این هوش های مصنوعی دقیقا همین کار را انجام می دهند.

از طرف دیگر بدون صحت سنجی از منابع، نمی توان نیاز مخاطب را به درستی رفع کرد و در نتیجه حتی اگر یک نویسنده با کمک این اطلاعات محتوایی را ایجاد کند، نمی توان مطمئن بود که در رتبه بندی سایت شما موثر باشد. از طرف دیگر گوگل هم قواعد خود را برای بررسی محتواهای تولیدی توسط این ربات ها تغییر داده است و به صورت کلی، دیگر نمی توان تولید محتوای مد نظر را صد درصد به این ربات ها سپرد.

اما قرار بود در مورد مزایا صحبت کنیم درست است؟ خب، به صورت خلاصه می توان هوش های مصنوعی را برای زمانی مناسب دانست که می خواهید در خصوص یک موضوع جدید صحبت کنید و سطح اطلاعاتتان در آن زمینه کم است یا نمی دانید باید از کجا شروع کنید. در چنین موقعیتی، این ربات ها می توانند به عنوان دستیار به یاری شما بیایند و کار را برایتان ساده کنند. سپس می توانید بعد از کمی مطالعه برای چک کردن صحت اطلاعات بدست آمده، از طریق آنها شروع به شکل دادن مطلب مد نظر کنید. پس به طور خلاصه، هوش مصنوعی را می توان برای تولید محتوا استفاده کرد، اما به عنوان دستیار و نه به عنوان نویسنده.

کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا

چه نکاتی را می توان در خصوص تولید متن از این طریق مطرح کرد؟ ربات های تولید متن سرعت پردازش به مراتب بیشتری از نویسنده های انسانی دارند و بنابراین به کمک آنها می توان فرآیندهایی را که انجام آنها به شکل دستی زمانبر و دشوار است، به شدت تسهیل کرد. بنابراین کاربردهای زیر را می توان برای این ربات ها در نظر گرفت:

  1. پردازش ایده: ایده پردازی به کمک آنها کار آسانی است، چون همزمان می توانند دیدگاه های متعددی را از سطح نت برایتان جمع آوری کنند.
  2. جمع آوری اطلاعات: سرعت پردازش به مراتب بیشتر، باعث می شود که بتوان به کمک آنها در کسری از ثانیه در خصوص هر موضوعی دیتا جمع کرد.
  3. تکمیل محتوا: گرچه نمی توان از آنها برای تولید متن کامل یک صفحه، مقاله یا امثالهم استفاده کرد، اما برای نوشتن مقدمه، مؤخره یا تکمیل متن در زمان هایی که به بن بست خلاقیت برخورد می کنید، مفید هستند.
  4. بهبود محتوا: نوشتن خلاصه، اصلاح ایرادات دستور زبان و بررسی لحن همگی جزو توانایی های این ربات ها هستند و به کمک آنها می توان خروجی باکیفیت تری از یک متن گرفت.

چطور با محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی رقابت کنیم؟

در چند سال اخیر با توسعه هوش های مصنوعی و مطرح شدن ربات هایی که جدا از چت می توانند به شما در تولید محتوا هم کمک کنند، شاهد این هستیم که بسیاری از کسانی که در فضای مجازی کار می کنند تلاش دارند به کمک این ابزارها کار خود را ساده کنند. این موضوع کار را برای کسانی که به خصوص در زمینه سئو فعال هستند، دشوار کرده است و چالش های متعددی را پدید آورده که پیش از این وجود خارجی نداشتند. در این مطلب تلاش می کنیم به مخاطبان عزیز روش هایی را برای رقابت با سایت هایی که از این روش برای تهیه مقالات و مطالب خود بهره می برند، بیاموزیم. با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چطور محتوا می سازد؟

جدا از اینکه با چه مدلی از هوش های مصنوعی کار می کنید، ربات هایی که تولید محتوا می کنند اطلاعات مورد درخواست کاربر را از سطح اینترنت جمع می کنند. این موضوع طبیعتاً باعث می شود که AI بیشتر از آن که محتوای جدید بنویسد، محتواهای موجود در سطح نت را کپی کرده و مثل تکه های یک لباس به هم وصله و پینه کند. آنچه که از این طریق بدست می آید گرچه به شدت برای صرفه جویی در زمان مفید است و کمک می کند تا به سرعت سطح تعداد کلمه مد نظرتان را در یک مقاله یا مطلب بدست بیاورید، اما بدون اینکه اصلاح شود و توسعه پیدا کند، عملا بی ارزش است.

با این وجود بسیاری از صاحبان سایت ها و حتی برخی متخصصان سئو فکر می کنند با اتکا به این ربات ها می توانند فرآیند تولید محتوای خود را برای بهبود رتبه بندی موتور جستجو به کار بگیرند. این موضوع زمانی که یک نویسنده ماهر داشته باشید و دیتای بدست آمده توسط ربات را توسعه بدهید تا سر و شکل بهتری پیدا کند، چندان دور از ذهن نیست. اما مشکل اصلی در این موقعیت این است که به سرعت با اشباع نت با دیتاهای مشابه روبرو می شویم.

گوگل برای جلوگیری از این امر سیاست های خود را به نحوی تغییر داده است که محتواهایی با حجم بالای دستکاری هوش مصنوعی را به عنوان اسپم به حساب بیاورد، اما همچنان نمی توان انکار کرد که بسیاری از سایت ها با «بازیافت» دیتای موجود در سایت های دیگر به سرعت در حال تولید حجم بالای محتواهای فنی و سرگرمی هستند. این موضوع در درازمدت باعث می شود که هر کسی که استراتژی صحیحی برای رقابت با این سایت ها در پیش بگیرد، بتواند با راحتی بیشتری رتبه خود را در موتور جستجو ارتقا بدهد.

اما این استراتژی های صحیح چه هستند؟ در ادامه سه نوع استراتژی را مطرح می کنیم که گرچه نیازمند وقت گذاشتن و پیگیری به مدت حداقل چند ماه هستند، اما می توانند در بهبود جایگاه سئوی سایت شما از مسیر جداگانه ای نسبت به محتواهای AI موثر باشند. طبیعتاً می توانید در کنار استفاده از AI، به کمک این استراتژی ها خروجی های بهتری هم بگیرید.

  • تولید محتوای تحلیلی

در صورتی که گوگل تشخیص بدهد ارزش محتوای شما نسبت به آنچه که ربات ها برای سایت های دیگر تولید کرده اند بیشتر است، به سرعت می توانید رتبه بندی خود را بهبود ببخشید چون حالا موتور جستجو شما را به عنوان یک مرجع علمی، فنی یا خبری بالاتر از رقبایتان قرار می دهد. یکی از راه های افزایش ارزش، تولید محتوای تحلیلی است.
فرض کنید سایت شما در زمینه صنعت نفت فعالیت می کند. ربات ها هرگز نمی توانند محتوایی تولید کنند که به صورت دقیق بازار نفت را در یک بازه زمانی مشخص تحلیل کند. شما می توانید نمودارهایی که در این زمینه وجود دارد در مقاله خود بگنجانید و به تحلیل آنها بپردازید، کاری که ارزش محتوایی قابل توجهی دارد و ربات ها چون قادر به تحلیل نیستند، نمی توانند آن را تقلید کنند. تهیه محتوایی هم که یک اشتباه رایج را به بحث بگذارد می تواند برای بهبود سایت به همین ترتیب موثر باشد.

  • بهره گیری از تجربه کسب و کار

بسیاری از کسب و کارها که کار تولید یا تجارت انجام می دهند، پس از اینکه پا می گیرند و سر و شکل مناسبی در بازار پیدا می کنند، برای راه اندازی سایت اقدام می کنند. برای این کسب و کارها، تولید محتوایی که بر اساس تجربیات مختص مجموعه باشد می تواند جایگاه منحصر به فردی پیدا کند و از آنجایی هم که ربات ها برای تأیید محتوا دست به مقایسه آن در سطح نت می زنند، چنین مطلبی بدون اینکه توسط AI کپی شود به صورت منحصر به فرد برای سایت شما باقی می ماند. همین انحصاری بودن نیز در نهایت به بهبود شرایط رتبه بندی موتور جستجو کمک می کند.
برای مثال فرض کنید محتوایی در خصوص داروهای کودکان در یک سایت مرتبط با حوزه پزشکی تولید می کنید. این مطلب را می توانید با دانسته های اختصاصی مجموعه و تجربه ای که از فعالیت در این زمینه بدست آورده است، به اصطلاح «غنی سازی» کنید. این اطلاعات اضافی جدا از اینکه جذابیت متن را بالا می برند، کمک می کنند تا گوگل هم یکتا بودن نوشته شما را بهتر درک کند.

  • تلاش مضاعف

می توانید محتوایی را که تهیه می کنید، چند گام جلوتر از همتایان خود ببرید. برای این کار طبیعتا باید وقت بیشتری بگذارید و عموما برای سایت های کوچک چنین استراتژی پیشنهاد نمی شود. تولید تصاویر اختصاصی، پادکست، ویدیو و هر نوع خلاقیت دیگری که بتواند اطلاعات مد نظرتان را در یک فرمت جذاب و جذاب به نمایش بگذارد می تواند در این دسته قرار بگیرد که به تبدیل شدن شما به مرجع در یک عنوان معین کمک شایانی می کند.

جمع بندی:

آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد به عنوان یکی از برترین مجموعه های داخلی در زمینه مشاوره و اجرای فرآیندهای گوناگون سئو، دیجیتال مارکتینگ و توسعه در فضای مجازی مفتخر است که در زمینه طراحی استراتژی های بهینه در این خصوص نیز خدمات خود را در اختیار هموطنان عزیز قرار بدهد. اگر با ما تماس بگیرید، می توانیم در اسرع وقت در تمام زمینه هایی که مطرح کردیم به شما کمک کنیم تا در عرصه غلبه هوش مصنوعی بر عملکرد برنامه نویسان و طراحان، از رقبا پیشی بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید


فرم درخواست مشاوره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.