دیجیتال مارکتینگ بهداد

محتوای آسمان خراش skyscraper چیست؟

محتوای آسمان خراش skyscraper چیست؟

ممکن است زمانی که برای اولین بار نام محتوای آسمان خراش را شنیدید برایتان سوال پیش آمده باشد که دقیقا به چه نوع محتوایی محتوای آسمان خراش گفته می‌شود. در حال حاضر در سئو و استراتژی نوشتن محتواهای یک سایت، تکنیک‌های زیادی وجود دارد که باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود. یکی از این محتواها، تکنیک آسمان خراش (Skyscraper technique) است.

در واقع این تکنیک باعث می‌شود که شما بهترین و کامل‌ترین محتوایی که در سطح وب برای یک کلمه کلیدی و یا موضوع وجود دارد را بنویسید. در این مقاله می‌خواهیم آموزش نوشتن یک محتوا بر اساس تکنیک آسمان خراش را به شما بدهیم.

فهرست مطالب:

محتوای آسمان خراش چیست؟

تکنیک آسمان خراش، یک استراتژی در سئو است که با استفاده از آن شما محتوایی پیرامون یک موضوع می‌نویسید که از همه محتواهای موجود در وب بهتر و کامل تر باشه و کاربر با خوندن این مطلب به جواب تمام سوال‌های خودش میرسه. اگر بخواهیم خیلی ساده به موضوع نگاه کنیم، محتوای آسمان خراش محتوایی است که از سیر تا پیاز یک موضوع را توضیح دهد.

این تکنیک برای اولین بار در سال 2016 و توسط برایان دین، مدیر سایت Backlinko.com ارائه شد. برایان یک پست در وبلاگ سایت خود منتشر کرد که در آن از افزایش دو برابری ترافیک خود خبر داد و اعلام کرد که توانسته از طریق تولید محتوا بر اساس تکنیک آسمان خراش، به چنین بازدیدی برسد.

او در بلاگ خود اینگونه مطرح کرد که ما انسان‌ها همیشه به دنبال ترین‌‌ها هستیم؛ بزرگ ترین‌ها، مهم ترین‌ها، بهترین‌ها و کامل ترین‌ها. به همین دلیل هم این تکنیک بسیار جواب می‌دهد، چون مخاطبین شما به دنبال بهترین و جامع ترین مطلب در مورد یک موضوع هستند.

اگر بخواهیم دقیق تر بدانیم که محتوای جامع و کامل چه ویژگی‌هایی دارد، بهتر است که یک مثال در مورد آن بدانیم.

مثال محتوای آسمان خراش

فرض کنید شما می‌خواهید یک محتوا پیرامون موضوعی مانند سئو چیست بنویسید. در حالت عادی اگر بخواهید یک مقاله معمولی در مورد این موضوع بنویسید، سرفصل‌های شما چنین مواردی خواهد بود:

  • سئو چیست؟
  • انواع سئو
  • کاربردهای سئو

اما اگر بخواهید در مورد این موضوع یک محتوای آسمان خراش بنویسید، بایستی از چنین سرفصل‌هایی پیروی کنید:

  • سئو چیست؟
  • انواع سئو
  • روش‌های سئو
  • کاربردهای سئو
  • مزایای سئو
  • معایب سئو
  • اگر سئو انجام ندهیم چه اتفاقی می‌افتد؟
  • چه کسانی نیاز به سئو دارند؟
  • چگونه سئو یاد بگیریم؟

همانطور که می‌بینید، زمانی که می‌خواهید یک مقاله آسمان خراش بنویسید باید سعی کنید باتوجه به نیاز مخاطب، تمامی‌مطالبی که در مورد آن حوزه وجود دارد را بنویسید تا کاربر تنها با خواندن یک مطلب، به پاسخ تمامی‌سوالات یا حجم بالایی از سوالات خود برسد. به همین دلیل نیز معمولا محتواهای آسمان خراش، تعداد کلمات بالایی دارند.

مثالی از محتوای آسمان خراش سئو

چگونه یک محتوای آسمان خراش بنویسیم؟

برای نوشتن یک محتوای آسمان خراش نیاز است که ابتدا چند موضوع را بررسی کنید و بعد شروع به تولید محتوا کنید.
اولین و مهم‌ترین بخش نوشتن یک محتوای آسمان خراش، تعیین عنوان محتوا است. بایستی سعی کنید محتوایی را انتخاب کنید که 2 ویژگی زیر را داشته باشد:

  • در حوزه فعالیتتان یک عنوان پر سرچ باشد و کلمه کلیدی اصلی آن پرسرچ باشد.
  • زیر موضوع‌های زیادی داشته باشد.

موضوع یک محتوا، قسمت اصلی و بسیار مهم آن است. معمولا بهتر است موضوعی را برای مقاله خود انتخاب کنید که سوال و یا دغدغه‌ای از مردم را پاسخ دهد یا دانشی را به آن‌ها اضافه کند. معمولا مطالبی که به صورت همیشه سبز می‌توان نوشت، عنوان‌های مناسبی برای آسمان خراش دارند.

اگر شما یک موضوع انتخاب کنید که زیرمجموعه‌های زیادی ندارد، نمی‌توانید خیلی به آن پروبال دهید و به همین دلیل محتوای زیادی نمی‌توانید برای آن بنویسید که این موضوع دقیقا عکس خواسته ما برای نوشتن یک محتوای آسمان خراش است. به طور مثال، اگر شما موضوعی مانند راهنمای خرید گوشی را انتخاب کنید، می‌توانید تا چندین هزار کلمه در مورد آن بنویسید و از طرفی اگر در مورد موضوعی مانند قاب آیفون 13 بخواهید صحبت کنید، قطعا مطالب کمتری خواهید داشت. بنابراین در مورد انتخاب موضوع، حساسیت به خرج دهید.

چگونه موضوع یک محتوای آسمان خراش را انتخاب کنیم؟

شما برای انتخاب یک موضوع از دو راهکار می‌توانید استفاده کنید:

  1. با توجه به حوزه کسب و کار خودتان، بیشترین سوالاتی که مخاطبین کسب و کارتان از شما می‌پرسند را در قالب یک موضوع کلی انتخاب کنید و به آن پاسخ دهید.
  2. با توجه به رقبایتان موضوعات مد نظر را انتخاب کنید. یعنی ببینید در حوزه فعالیتتان چه افرادی رقیب شما هستند، چه مقالاتی نوشته اند و برای مقالاتشان از چه عناوینی استفاده کرده‌اند. حال که بر مقالات آن‌ها مسط شده‌اید، تمامی اطلاعات به دست آمده را به صورت یک پکیج در آورید و محتوایی کامل‌تر از همه رقبایتان بنویسید.

مزایای استفاده از تکنیک آسمان خراش

قطعا هر تکنیکی برای خود یک سری مزایا و یک سری معایب دارد که دانستن هر دوی آن‌ها برای حرکت در یک مسیر مطمئن ضروری است. تکنیک آسمان خراش نیز بارها ثابت کرده است که برای سایت‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون مزایای فراوانی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای این تکینک که برایان دین با آن تکنیک آسمان خراش را معرفی کرد، افزایش بازدیدهای سایت است.

یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی که بعد از استفاده از تکنیک آسمان خراش برای بسیاری از افراد اتفاق افتاد، رشد چندین درصدی ورودی ارگانیک سایت بعد از انتشار مطالب آسمان خراش بوده است. این مطالب به دلیل پاسخ دهی به گستره زیادی از سوالات مردم، بازخوردهای بسیار خوبی می‌گیرد و به همین دلیل ورودی‌های سایت را افزایش می‌دهد.

معایب استفاده از تکنیک آسمان خراش

متاسفانه یکی از معایبی که این دسته محتوا می‌تواند داشته باشد، انتشار بیش از حد مطالب آسمان خراش پشت سر هم است. اگر شما همه مقالات خود را به صورت آسمان خراش منتشر کنید، ممکن است کاربر حوصله نداشته باشد که توضیحات بیش از حد را مطالعه کند و به همین دلیل بهتر است که در بین محتواهای آسمان خراش، محتواهای کوتاه نیز منتشر شود.

از دیگر مشکلات آن این است که این تکنیک در حال حاضر در شرف منسوخی است و دیگر کاربردهای آن کاهش پیدا کرده است. با گسترش سوشال مدیاها مخاطب به دنبال محتواهای کوتاه و پاسخ‌های سریع است و به همین دلیل پاسخگویی به این مطالب کاهش یافته است. البته که به نظر برخی متخصصین هنوز این روش پاسخگو است ولی در حال انقراض است. پس به این موضوع هم دقت فرمایید.

معایب محتوا آسمان خراش

جمع بندی
تکنیک‌های زیادی در سئو و تولیدمحتوا برای افزایش بازدید وجود دارد. یکی از این تکنیک‌ها، تکنیک آسمان خراش است. در این تکنیک نیاز است که شما یک عنوان خوب برای مقاله خود پیدا کنید و سپس در مورد آن یک مقاله طولانی بنویسید. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد، به نحوه نوشتن یک محتوا بر اساس این تکنیک و مزایا و معایب آن، صحبت کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)


فرم درخواست مشاوره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.