دیجیتال مارکتینگ بهداد

8 گام برای نوشتن محتوای سئو شده

8 گام برای نوشتن محتوای سئو شده

در این مطلب می‌خواهیم به سراغ اصول پایه تولید محتوای سئو برویم. محتوایی که بتواند اهداف سئوی سایت را برآورده کند، نیازمند دریایی از ویژگی های ریز و درشت است که بسیاری از آنها به استراتژی به کار رفته، هدف از تولید محتوای مورد نظر و خروجی مورد انتظار سایت بستگی پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر، حتی بهترین نویسنده‌ها هم بدون مطلع بودن از این نکات و خصوصیات نمی‌توانند محتوای ایده آلی تولید کنند. این در حالی است که با طی کردن گام هایی که در این مطلب مطرح می‌کنیم، می‌توانید یک سیستم کلاسیک برای تولید محتوای مناسب را یاد بگیرید. پس به مواردی که در ادامه می‌آوریم، دقت داشته باشید!

 

محتوای سئو چه خصوصیاتی دارد

یک محتوای سئو به طور ویژه برای موتورهای جستجو مثل گوگل بهینه سازی شده است تا در نتایج جستجوی آنها رتبه بالاتری بدست بیاورد. این نوع محتوا، به مخاطب اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهد که رفع کننده نیاز او خواهد بود. مطلبی که با این هدف تدوین می‌شود باید مفید و آموزنده باشد، یک ساختار منظم و قاعده مند داشته باشد، به روز باشد و قلم روان و راحتی هم داشته باشد. طول آن هم بسته به هدفی که قرار است بدست بیاورد مهم است. برای مثال، معرفی یک محصول از یک شرکت باید کمتری نسبت به یک مقاله مقایسه میان آن و محصول رقیبش داشته باشد.
برای اینکه سایت رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو بگیرد، باید بتواند نیاز مخاطب را رفع کند. برای این منظور محتواهایی که روی آن قرار می‌گیرند، چه قرار باشد محتوای متنی باشند، چه قرار باشد فرمت ویدیو یا صوتی داشته باشند یا چه قرار باشد ترکیبی از همه این موارد را در کنار هم عرضه کنند، باید با توجه به آنچه که توسط مخاطبان جستجو می‌شود شکل پیدا کنند. این مسئله ای است که به خصوص در مورد محتوای متنی به عنوان رایج‌ترین نوع مطالب روی سایت ها بیشتر مطرح می‌شود. در ادامه به گام‌های چگونگی نگارش صحیح این نوع مطالب می‌پردازیم.

 

گام‌های تولید محتوای سئو

با دنبال کردن تک تک مراحل زیر و تمرین در هر بخش، می‌توانید توانایی خود را در تولید محتوای بهینه برای موتورهای جستجو به طور مؤثر ارتقاء ببخشید. هر یک از این مراحل نه تنها به شما در درک بهتر اصول تولید محتوای سئو شده کمک می‌کند، بلکه به شما اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را در این زمینه به تدریج توسعه دهید.

 

1. کلمه کلیدی موثر پیدا کنید

اگر موضوع مد نظرتان جستجو نشود، در هر حال ترافیک مناسبی دریافت نمی کنید. این موضوع ارتباطی هم با رتبه سایت ندارد، بنابراین حتی در بهترین سایت ها هم باید موضوعی پیدا کنید که در گوگل یا بینگ جستجو داشته باشد. پس اولین قدم در تولید محتوای سئو، کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی است. کیورد ریسرچ حوزه بزرگی است و صحبت کردن در خصوص آن یک مطلب جداگانه می طلبد، بنابراین در اینجا فقط به صورت خلاصه آن را برایتان مطرح می کنیم.

کیورد ریسرچ فرآیندی است که طی آن می‌توانید خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید چه عبارتی برای پیدا کردن محتوای مربوط به کار شما جستجو می شود. این موضوع نیازمند این است که سطح مناسب دانش از صنعت مد نظر داشته باشید و با برخی از ابزارهای کیورد ریسرچ هم آشنا باشید. اولی را باید خودتان یاد بگیرید، اما برای دومی می‌توانید از ابزارهایی مثل Word Tracker، Keywordtool و Google Keyword Planner استفاده کنید. برای مثال، اگر می خواهید در مورد فست فود محتوا بنویسید، ابزاری مثل keywordtool به شما می‌گوید که «همبرگر» و «همبرگر خانگی» جزو جستجوهای برتر است. پس حالا مطلبی که می‌نویسید، بهتر است در مورد این کلمات باشد.

 

2. تشخیص بدهید مخاطب دنبال چیست

بعد از اینکه کلمات کلیدی مطرح را پیدا کردید، باید ببینید گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) چطور تصمیم می‌گیرد تقاضای مخاطب را جواب بدهد. برای مشخص شدن جواب، باید سوال را متوجه شوید. این مرحله یک گام جلوتر از کلمات کلیدی است: حالا بحث بر سر این است که مخاطب دنبال چه جزئیاتی در کنار این کلمات کلیدی می‌گردد. این موضوع می‌تواند مسیر و نیت محتوای شما را مشخص کند.
مثال قبل را در نظر بگیرید. ما متوجه شدیم که همبرگر خانگی یک کلمه کلیدی است. اما مخاطبان ما ممکن است به چه شکل‌هایی این عبارت را در جستجوهایشان استفاده کنند؟ ممکن است کسی عبارت «طرز تهیه» را همراه با آن استفاده کند، برخی ممکن است به جای طرز تهیه «نحوه درست کردن همبرگر» را تایپ کنند و بعضی هم می‌توانند تایپ کنند «بهترین همبرگر خانگی». شاید برایتان جالب باشد که همه این عبارت‌ها میزان جستجوی مشخص خودشان را دارند. فرض کنید عنوان «بهترین همبرگر خانگی» را انتخاب می‌کنیم.
حالا اگر این عنوان را در گوگل جستجو کنید، متوجه می‌شوید که وقتی کسی تایپ می‌کند «بهترین همبرگر خانگی» منظورش یک برند نیست، بلکه به دنبال یک دستورالعمل و رسپی می‌گردد. پس به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید مخاطب دنبال چه چیزی می‌گردد و بر این اساس محتوای خودتان را تنظیم کنید تا بتواند تمام نیازهای مخاطب را پوشش بدهد و از این طریق بازدید بگیرد.

 

3. یک ویژگی منحصر به فرد برای محتوا در نظر بگیرید

گوگل از کپی شدن محتوا بین صفحات استقبال نمی‌کند و زمانی که چندین صفحه در سایت‌های مختلف محتوای کم و بیش یکسانی را ارائه می‌کنند، تنها به قدیمی‌ترین محتوا رتبه می‌دهد. پس اگر برای پر کردن صفحه از یک سایت دیگر کمک بگیرید و صرفاً عناوین را با مطالب کپی شده پر کنید، متوجه می شوید که نه تنها صفحه رتبه ای نمی‌گیرد بلکه در درازمدت سایت را با مشکل رتبه بندی هم روبرو می‌کند. چنین صفحاتی در حکم ترمز برای بهبود رتبه سایت هستند و باید تا حد امکان از تولید چنین محتواهایی پرهیز کرد.
راه حل این است که محتوای خودتان را منحصر به فرد کنید. اما چطور باید این کار را انجام داد؟ گاهی می‌توانید اطلاعات بیشتری را در محتوای خودتان بگنجانید که از طریق تحقیق و مطالعه بیشتر بدست می‌آید. گاهی می‌توانید از تجربیات خودتان استفاده کنید تا غنای مطلب را بالا ببرید و برخی اوقات هم می‌توان از ربات‌های هوش مصنوعی کمک گرفت تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار بدهند. فقط دقت داشته باشید که اگر به سراغ گزینه آخر می‌روید، سعی کنید نوشته‌های AI را مجددا بازنویسی کنید تا با دردسرهای ناشی از تولید محتوای هوش مصنوعی دور بمانید.

 

یک زن در حال تولید محتوای سئو شده

 

4. یک ساختار کلی برای محتوای خودتان ایجاد کنید

حالا که عنوان اصلی، کلیت مسیری که باید در متن طی کنید و مقصد را می‌دانید، وقت آن رسیده که یک ساختار کلی برای محتوای خودتان ایجاد کنید. ساختار کلی یعنی سرتیترها، تیترهای میانی و نتیجه گیری. با مشخص کردن این قسمت‌های متن می‌توانید برنامه ریزی کنید که چه موضوعی را می‌خواهید مطرح کنید، قرار است لحن متن چطور باشد و به کجا هم باید برسید.
بگذارید به مثالمان برگردیم: قرار است یک مطلب در خصوص دستورالعمل همبرگر خانگی بنویسیم. ابتدا باید قسمتی را به تعریف و تمجید درست کردن این غذای محبوب در خانه و مزایای آن نسبت به خرید از رستوران بپردازید. گاهی می‌توانید کمی هم نوستالژیک برخورد کنید و مطرح کنید که برای مثال همسرتان از طعم همبرگر خانگی لذت بیشتری می‌برد. این قسمت نباید آنقدرها بلند باشد و در حکم مقدمه شما خواهد بود. سپس می‌توانید عنوانی را برای دستورالعمل در نظر بگیرید و آن را با یک تیتر برای نکات درست کردن همبرگر در خانه ادامه بدهید. در نهایت هم می‌توانید یک نتیجه گیری مختصر و مفید در نظر بگیرید. حالا مسیر مشخص است: مقدمه، تیتر دستورالعمل، تیتر نکات، تیتر نتیجه گیری.

 

5. یک نمونه اولیه بنویسید

بعد از مشخص شدن مسیر و تیترها، می‌توانید یک نمونه اولیه بنویسید. این قسمت بیشتر از همه قسمت‌ها دست شما را باز می‌گذارد، چون هر کس سبک نوشتن خاص خودش را دارد. برای مثال من دوست دارم حین نوشتن موسیقی گوش کنم و این کار سرعت فعالیتم را بالا می‌برد. به همین شکل ممکن است شما دوست داشته باشید در محیط کاملا ساکت کار کنید. برخی اگر حین نوشتن حواسشان پرت شود نمی‌توانند تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند به راحتی چند کار را با هم انجام بدهند و اغلب با پرداختن به تنها یک کار مشکل دارند.
پس نوشتن نمونه اولیه و چگونگی آن در‌ نهایت به سلیقه شما بستگی پیدا می‌کند. تا وقتی که اصول نوشتن محتوایی که آماده می‌کنید رعایت شود، فرقی نمی‌کند چه روش یا مسیری را برای آن پی می‌گیرید.

 

6. فیدبک بگیرید و نمونه اولیه را ارتقا بدهید

برای فیدبک گرفتن از مطلبی که نوشته اید، باید کمی از دل آن فاصله بگیرید. بعد از تمام شدن نمونه اولیه، کمی به خودتان استراحت بدهید و برای مثال یک فنجان چای یا قهوه بنوشید. سپس از اول متن را چک کنید. همیشه این امکان وجود دارد که یک قسمت ضعیف یا جایی از متن را پیدا کنید که برایتان راضی کننده نیست و می‌توانید با این بررسی دوباره این نقاط ضعف را پیدا و رفع کنید.
برای فیدبک گرفتن می‌توانید از همکاران یا نزدیکانتان هم استفاده کنید. از آنها بخواهید متن را مطالعه کنند و از نظر خوانایی، روان بودن و صحت نظرشان را به شما بگویند. اگر کسی را پیدا کنید که در موضوع مورد نظر تخصص داشته باشد، فیدبک حتی بهتری هم می‌توان بدست آورد که هم در اصلاح متن فعلی و هم در ارتقای متون بعدی به شما کمک می‌کند.

 

7. عنوان و توضیحات متا را بنویسید

حالا وقت آن رسیده که عنوان و توضیحات متا را آماده کنید. بحث در خصوص نحوه نوشتن این دو ویژگی متن هم می‌تواند به شدت تخصصی و طولانی شود که از حوصله محتوای ما خارج است. اما به صورت کلی، این دو مورد اولین چیزهایی هستند که هنگام جستجوی عبارت کلیدی در گوگل مشاهده می شوند و به عبارت دیگر معرف محتوای شما خواهند بود. هر دو طبق قواعد گوگل دارای محدودیت‌های مشخصی هستند که برای مثال عنوان نباید از 60 کاراکتر و توضیحات متا نباید از 160 کاراکتر بیشتر باشد (البته این موارد در آپدیت‌های جدیدتر گوگل، با پیکسل مطرح می‌شوند).
عنوان و توضیحات متا در رتبه بندی سایت به صورت مستقیم دخیل نمی‌شوند، اما برای صفحه رتبه می‌گیرند. بنابراین نقش آنها در سئوی سایت غیرمستقیم اما مهم است، چون سایت‌هایی که صفحاتی با رتبه بالا داشته باشند به مرور زمان از این نظر رشد می‌کنند.

 

8. لینک های داخلی را اضافه کنید

در نهایت باید لینک‌های داخلی را به متن اضافه کنید. لینک‌های داخلی به صفحات دیگر شما وصل می‌شوند. از این طریق ورودی های هر صفحه به صورت بالقوه می‌تواند به صفحات دیگر هم هدایت شود و رتبه کل سایت را ارتقا بدهد. علاوه بر این، فرآیند خزش گوگل در سایت هم به کمک لینک‌های داخلی تقویت می‌شود و به خصوص محتواهای جدید و خصوصیات آنها به موتور جستجو معرفی می‌شوند. لینک دهی داخلی می‌طلبد که از کلیت استراتژی سایت باخبر باشید و بدانید چه صفحه ای باید به چه جایی وصل شود، اما اگر این اطلاعات را داشته باشید می‌توانید به سرعت موفقیت یک صفحه را با صفحات دیگر به اشتراک بگذارید، بدون اینکه زیان خاصی را متحمل شوید.

 

جمع بندی

امیدواریم این مطلب بتواند به محتوانویسان جویای نام کمک کند تا مسیر پیش روی خود برای پیشرفت را هموار کنند و با اعتماد به نفس و دقت بیشتری به تولید محتوای جدید بپردازند. آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد وظیفه خود می‌داند که دانسته‌هایش را با شما عزیزان در میان بگذارد و از این طریق، موانع سد راه شما برای یادگیری را از میان بردارد. اگر هم به خدمات سئوی سایت یا مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز داشته باشید، تیم ما آماده است تا هر زمان در خدمت شما بوده و مشکلتان را به نحو احسن رفع نماید.

به این مطلب امتیاز دهید


فرم درخواست مشاوره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.