دیجیتال مارکتینگ بهداد

الگوریتم پنگوئن گوگل در سئو چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل در سئو چیست؟

الگوریتم گوگل پنگوئن یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها است که توسط گوگل ایجاد شده است. این الگوریتم کمک می‌کند تا سایت‌هاس اسپم شناخته شوند و از نتایج گوگل حذف شوند.

تمامی الگوریتم‌های گوگل برای بهبود نتایج جستجوی کاربران به کار برده می‌شود. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد به توضیح کامل این الگوریتم خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب:

الگوریتم گوگل پنگوئن چیست؟

پس از آن که گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد، متوجه شد تنها جلوگیری از انتشار محتوای بی‌کیفیت در سایت‌ها برای بهبود نتایج خود کافی نیست. سایت‌های بسیار زیادی پس از انتشار پاندا شروع به تولید محتوای باکیفیت کرده‌اند اما برای بهبود رتبه سایت خود شروع به ساخت لینک‌های بسیار زیاد و غیراصولی کرده‌اند.

به همین دلیل، گوگل تصمیم گرفت تا الگوریتم جدیدی را معرفی کند تا از لینک سازی‌های غیراصولی جلوگیری کند.

این الگوریتم، الگوریتم پنگوئن نام گذاری شد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از لینک‌سازی‌های غیراصولی و خرید بک لینک است. تا به امروز دلیل اصلی نام گذاری این الگوریتم مشخص نشده است.

این الگوریتم اولین بار در سال 2012 معرفی شد و بعد از آن 4 آپدیت آن معرفی شد تا در نهایت در سال 2014 به هسته اصلی گوگل پیوست و در حال حاضر جزو هسته گوگل است.

چه عواملی برای گوگل پنگوئن اهمیت دارد؟

زمانی که اولین بار گوگل این الگوریتم را معرفی کرد، همزمان با انتشار آن اعلام کرد که برای این الگوریتم دو فاکتور بسیار مهم وجود دارد و در واقع کل کار این الگوریتم بررسی این دو فاکتور در صفحات مختلف سایت است، این دو عامل عبارتند از:

  •  لینک های اسپم
  • کلمات کلیدی کپی و تکراری

ممکن است بپرسید لینک اسپم و یا منظور کلمات کلیدی تکراری چیست. در ادامه به توضیح این دو می‌پردازیم.

لینک اسپم

لینک‌ها برای گوگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در واقع لینک سازی باعث می‌شود که اعتبار سایت‌ها افزایش پیدا کند و از طریق لینک‌ها، ربات‌های گوگل متوجه درون مایه اصلی مطالب سایت و ارتباط آن با موضوعات مختلف می‌شود.

از همین حیث، خیلی از افراد که از روش‌های سئو کلاه سیاه (اگر نمی‌دانید سئو کلاه سیاه چیست، کلیک کنید) استفاده می‌کنند با سوءاستفاده از این ویژگی گوگل لینک‌های بی‌استفاده و بی‌فایده می‎سازند.

الگوریتم پنگوئن چه تاثیری بر سئو دارد؟ بهداد

گوگل چگونه متوجه می‌شود؟ فرض کنید شما به تازگی سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و در این زمان تنها 100 لینک به سایت‌های خارج از سایت خود داده‌اید اما نزدیک به 5000 لینک به سایت داده شده است.

طبیعی است که گوگل متوجه شود شما حجم بسیار زیادی لینک خریداری کرده‌اید که مخالف قوانینی است که وضع کرده است. بنابراین سایت شما را مورد جریمه قرار خواهد داد.

کلمات کلیدی پرتکرار

یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه که بسیاری از وب مستران در گذشته از آن استفاده می‌کردند، تکرار کلمات کلیدی به تعداد خیلی زیاد در متن است.

قبل از وجود الگوریتم گوگل پاندا، سئوکارها کلمات کلیدی را به تعداد 1000 عدد و بیشتر در صفحه می‌نوشتند و سپس همرنگ پس زمینه صفحه قرار می‌دادند تا کاربران متوجه آن نشوند اما گوگل آن را بخواند و فکر کند که محتوای ارزشمندی دارد.

بعد از به وجود آمدن الگوریتم پاندا این روش تغییر کرد و در متن تعداد کلمات کلیدی بسیار زیادی استفاده می‌شد تا جایی که دیگر متن معنا و مفهومی نداشت.

در این زمان الگوریتم پنگوئن به بررسی خوانایی متن و سنجش نسبت کلمات کلیدی به تعداد کل کلمات یا همان چگالی کلمات، می‌پردازد و سایت‌های که چگالی کلمات کلیدی بالایی داشته باشند را جریمه می‌کند.

چگونه تشخیص دهیم که سایت ما توسط گوگل پنگوئن جریمه شده است؟

برای تشخیص جریمه گوگل پنگوئن چند راه ساده وجود دارد که به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. اولین راه، تعیین رتبه کلمات کلیدی‌تان است. اگر به صورت مثال در یک کلمه در صفحه اول نتایج گوگل بودید و بعد از مدتی حتی در صفحه 10 هم پیدا نمی‌شدید، ممکن است دچار جریمه پنگوئن شده باشید. باید شرایط مختلفی را شامل تغییرات فصلی یا تغییرات سایت خود را در نظر بگیرید و اگر هیچکدام نبود، احتمالا جریمه شده‌اید.

یک راه دیگر تشخیص جریمه گوگل پنگوئن، استفاده از سرچ کنسول است. اگر برخی از صفحات سایت شما قبلا ایندکس شده بودند و حالا از ایندکس خارج شده‌اند و یا در بخش “search query” خود پیغامی مبنی بر استفاده از لینک‌های اسپم و غیرطبیعی دریافت می‌کنید، احتمالا توسط پنگوئن جریمه شده‌اید.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که رفع چنین خطاهایی امکان پذیر نیست، اما در اشتباه هستند و این یک تصور غلط است.

چگونه جریمه گوگل پنگوئن را رفع کنیم؟

قطعا برای رفع جریمه هر الگوریتم گوگل یک راهکار خیلی ساده وجود دارد. هر الگوریتمی روی یک سری موارد خاص از سایت تمرکز دارد و تمام توجهات خود را به آن سمت برده است، برای رفع خطای آن الگوریتم فقط کافی است که موارد متوجه آن را به دقت بررسی کنید که خطایی نداشته باشد.

به صورت مثال، الگوریتم گوگل پنگوئن بر روی دو موضوع لینک سازی اسپم و تکرار بیش از حد کلمات کلیدی مشکلی اساسی دارد. اگر می‌خواهید از جریمه این الگوریتم در امان باشید و یا جریمه شده‌اید و حالا می‌خواهید رتبه سایت خود را بازگردانید بهتر است دو کار انجام دهید:

  1. ابتدا تمام صفحات خود را بررسی کنید و چگالی کلیدواژه‌های خود را تصحیح کنید. معمولا چگالی مناسب کلمات کلیدی را بین 1 الی 3 درصد در نظر می‌گیرند. برای محاسبه این چگالی نیز تنها نیاز است تعداد تکرار کلمه کلیدی خود را تقسیم بر تعداد کل کلمات کنید تا چگالی آن را به دست آورید.
  2. صفحاتی از سایت‌تان که از لینک سازی‌های غیراصولی بهره برده‌اید را مجدد بررسی کنید. لینک‌های اسپم را شناسایی کنید و در سرچ کنسول گوگل این لینک‌ها را Disavow کنید و همزمان شروع به ساخت لینک‌های معتبر کنید. با این کار به گوگل نشان می‌دهید که می‌خواهید سایت خود را درست کنید و باعث افزایش اعتماد گوگل به سایت خود خواهید شد.

نحوه رفع کردن جریمه توسط الگوریتم پنگوئن

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل که باعث نابودی بسیاری از سایت‌های غیراصولی شد، الگوریتم گوگل پنگوئن بود. این الگوریتم، تمام توجه خود را به بررسی لینک‌سازی‌های غیراصولی و تکرار کلمات کلیدی معطوف کرده است. زمانی که یک سایت مورد جریمه این الگوریتم قرار می‌گیرد، افت رتبه بسیار شدید و حذف از نتایج گوگل را تجربه می‌کند. رعایت چگالی کلمات کلیدی و لینک سازی اصولی، راه در امان ماندن از جریمه گوگل پنگوئن است.

برای درک بهتر لینک‌سازی‌های اصولی و رعایت چگالی کلمات کلیدی می‌توانید از طریق مقالات سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد، از پایه با تمامی مفاهیم سئو و الگوریتم‌های گوگل آشنا شوید.

5/5 - (2 امتیاز)


فرم درخواست مشاوره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.