دیجیتال مارکتینگ بهداد

الگوریتم مرغ مگس خوار در سئو چیست؟

الگوریتم مرغ مگس خوار در سئو چیست؟

اگر مطالب قبلی سایت را مطالعه کرده باشید، احتمالا می‌دانید که چرا گوگل باید الگوریتم‌های متفاوتی داشته باشد. اگر می‌دانید، می‌توانید از این قسمت عبور کنید و اگر در جریان نیستید، با ما همراه باشید تا یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل به نام الگوریتم مرغ مگس خوار را با هم موشکافی کنیم.

همانطور که در مطالب پیشین به آن اشاره کردیم، گوگل برای بهبود تجربه کاربری خود شروع به ایجاد الگوریتم‌های مختلف برای بررسی سایت‌ها کرد.

ابتدا با الگوریتم پاندا برای بهبود کیفیت محتوا شروع کرد و پس از آن الگوریتم پنگوئن را برای بهبود لینک‌های سایت و جلوگیری از تکرار کلیدواژه به وجود آورد. از طریق این دو الگوریتم نتایج جستجو تا حد بسیار زیادی مطلوب شدند اما باز هم یک مشکل وجود داشت، برخی از نتایج جستجو هیچ ارتباط معنایی و مفهومی‌ با عبارت جستجو شده نداشتند!

در این زمان بود که گوگل تصمیم گرفت الگوریتم دیگری را منتشر کند.

فهرست مطالب:

تاریخچه الگوریتم مرغ مگس خوار

در 20 آگوست سال 2013 بود که گوگل اعلام کرد الگوریتم دیگری را به مجموعه الگوریتم‌های خود اضافه کرد. نام این الگوریتم را مرغ مگس خوار گذاشت. انتخاب نام آن هم دلیل دارد، مرغ مگس خوار حیوانی است بسیار دقیق و بسیار سرعتی. این پرنده هدف خود را در زمان کوتاهی پیدا می‌کند و مورد حمله قرار می‌دهد. گوگل هم با الهام از این پرنده چنین الگوریتمی‌ را طراحی کرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

هدف گوگل از ساخت این الگوریتم، پیدا کردن ارتباط مفهومی‌ و معنایی بین صفحات سایت و کلیدواژه‌های آنان به همراه ترسیم گراف دانش برای ربات‌های خود بوده است. اگر دقیق متوجه منظورمان نشدید، اجازه بدهید با زبانی ساده‌تر و با استفاده از یک مثال به شما توضیح دهیم.

فرض کنید در گوگل سرچ کرده‌اید “خرید لباس”، گوگل با بررسی محتواهای سایت‌ها به این نتیجه می‌رسد که کلمه “خرید” هم معنای کلماتی مانند فروش، قیمت، مغازه، فروشگاه و … است و “لباس” هم معنای کلماتی مانند پوشاک، پوشش، تن پوش و … است. بنابراین سایت‌هایی که دارای این کلمات باشند می‌توانند به مفهومی‌ که کاربر به دنبال آن است بسیار نزدیک باشد.

پیدا کردن این ارتباط معنایی بین کلمات مختلف مسئولیت الگوریتم مرغ مگس خوار است. ممکن است دقت کرده باشید که در چند سال اخیر هر چه سوالات خود را به صورت محاوره‌ای در گوگل سرچ می‌کنید، باز هم نتایجی که به دنبال آن هستید را برای شما می‌آورد.

تمامی‌ این دستاوردها نتیجه کارهای این الگوریتم است. علاوه بر این موضوع، اگر این الگوریتم متوجه شود که سایتی بیش از حد از تکرار کلیدواژه در صفحات خود استفاده می‌کند، آن را نیز جریمه می‌کند.

این الگوریتم، با کمک دو ساز و کار دیگر به نام گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی، در سریعترین زمان ممکن عبارت‌ها و نتایج دلخواه را برای کاربران نشان می‌دهد.

 

گراف دانش (Knowledge Graph) چیست؟

گراف دانش گوگل در واقع الگوریتمی است که تقریبا یک سال پیش از الگوریتم مرغ مگس خوار ارائه شده بود. این الگوریتم به کاربران کمک می‌کند تا هر اطلاعاتی که در مورد عبارت جستجوی شده توسط کاربر در فضای اینترنت وجود دارد را به آن‌ها نشان دهد. این الگوریتم با استفاده از سایت‌های معتبری همچون ویکی‌پدیا و IMDB این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و به کاربران نشان می‌دهد.

در واقع با استفاده از این الگوریتم تنها عبارت جستجو شده توسط کاربر اهمیت ندارد بلکه هدف کاربر از جستجوی این عبارت مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور مثال، فرض کنید دانشگاه تهران را سرچ کرده‌اید، علاوه بر اطلاعاتی که در مورد این دانشگاه به شما ارائه می‌شود؛ اطلاعاتی در مورد مهم‌ترین رویدادها، دانشگاه‌های مشابه، افراد مرتبط با آن و … برای شما نشان داده خواهد شد. در واقع این وظیفه گراف دانش است.

گراف دانش چیست؟

الگوریتم جستجوی معنایی (Semantic Search) چیست؟

یکی دیگر از الگوریتم‌هایی که مرغ مگس خوار برای ارائه نتایج بهتر از آن استفاده می‌کند، الگوریتم جستجوی معنایی است. در این نوع جستجو، تمرکز روی معنا و مفهوم کلماتی است که جستجو شده است و به معنای تحت الفظی کلمات کاری ندارد. در این الگوریتم، گوگل اب توجه به موقعیت مکانی شما و تاریخچۀ جستجوهایتان، مرتبط ترین نتایج را به شما نشان می‌دهد تا از بیراهه رفتن شما جلوگیری کند.

هدف گوگل از انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار چه بود؟

مهم‌ترین هدف گوگل، رضایت کاربران از جستجوهای انجام شده است، بنابراین تمامی این الگوریتم‌ها را برای ایجاد شرایطی بهتر به منظور رسیدن به پاسخ مد نظر، طراحی کرده است. در واقع، با گذر زمان گوگل متوجه شد که کاربران تنها کلمات را جستجو نمی‌کنند و به صورت جمله و یا سوالات بعضا طولانی، به دنبال جواب می‌گردند.

برای آن که بتوان به چنین جستجوهایی بهترین پاسخ را داد، نه تنها گوگل باید از معانی کلمات اطلاع داشته باشد، بلکه باید ارتباط معنای و مفهوم کلمات و هدف کاربر از سرچ چنین واژگانی را نیز بداند. به همین دلیل بود که گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را طراحی و منتشر کرد.

رفتار کاربران تا چه اندازه بر الگوریتم مرغ مگس خوار تاثیر دارد؟

این الگوریتم تقریبا بیشتر از آن که به تفاسیر ربات‌ها اهمیت بدهد، به رفتار کاربران واکنش نشان می‌دهد. یعنی اگر کاربران یک عبارت مشخص را جستجو کنند و حجم بالایی از آن‌ها رفتار یکسان از خود نشان دهد، مرغ مگس خوار نتایج را با توجه به آن رفتارها عوض می‌کند. مثلا فرض کنید کاربران عبارتی مانند سئو چیست را جستجو کنند و حجم زیادی از کاربران روی لینک چهارم بیشتر از لینک اول کلیک می‌کنند.

در این حالت مرغ مگس خوار سایت چهارم را ارتقا می‌دهد و به لینک اول می‌رساند و سایت اول را به رتبه چهار، کاهش می‌دهد. بنابراین نه تنها توجه به الگوریتم‌ها مهم است، بلکه توجه به نیاز کاربران و رفع آن نیز اهمیت بالایی دارد.

الگوریتم مرغ مگس خوار تا چه اندازه بر روی سئو تاثیر دارد؟

همانطور که تا اینجا در مورد این الگوریتم صحبت کردیم، احتمالا متوجه شده‌اید که دو موضوع پر اهمیت برای این الگوریتم چیست. اینکه محتوایی که تولید کردید چقدر با کیفیت است و در عین حال چقدر مورد توجه کاربران بوده، دو مبحث مورد توجه الگوریتم مرغ مگس خوار است.

این الگوریتم، اگر سایتی را مشاهده کند که چنین مواردی را رعایت نکرده است، قطعا مورد جریمه قرار می‌دهد که این جریمه‌ها نیز روی سئو بسیار تاثیرگذار است. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید چقدر باید به این الگوریتم اهمیت دهید، باید بگوییم که سعی کنید تقریبا تمام توجه خود را به آن معطوف کنید. زیرا ممکن است که بتوانید رضایت بقیه الگوریتم‌ها را جلب کنید اما در نهایت گرفتار اگوریتم مرغ مگس خوار شوید.

اگر می‌خواهید که دچار جریمه این الگورتیم نشوید، به چند نکته زیر توجه کنید:

مرغ مگس خوار گوگل در حال بررسی کلمات کلیدی سایت

1) کلمات کلیدی را اصولی بهینه کنید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام تولید محتوا باید به آن توجه کنید، بهینه سازی و استفاده درست از کلمات کلیدی‌تان است. چگونه؟ فرض کنید کلمه کلیدی شما، بلیط هواپیما است و در مورد این موضوع می‌خواهید یک مطلب بنویسید. کلمات کلیدی که در کنار این کلمه می‌توانید استفاده کنید شامل خرید بلیط هواپیما، خرید لحظه آخری بلیط هواپیما، بلیط چارتر و … است. به این ترتیب هم خوانایی متن خود را افزایش داده اید و هم به گوگل کمک کرده‌اید تا راحت‌تر متوجه موضوع مورد نظر شما شود.

2)بهینه سازی انکر تکست‌ها

دومین موضوع مهم، بهینه سازی درست انکرتکست است. انکر تکست در واقع به همان کلماتی گفته می‌شود که از طریق آن به دیگر صفحات لینک داده می‌شود. مثلا در پاراگراف اول همین متن، کلمه الگوریتم پنگوئن یک انکر تکست است. برای بهینه سازی این کلمات چند نکته را همزمان با هم در نظر داشته باشید:

  1. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که مفهوم صفحه‌ای که می‌خواهید لینک دهید را برساند.
  2. از کلمات متنوع برای لینک دهی به یک صفحه استفاده کنید و از انکرتکست‌های مشابه بپرهیزید.
  3. برای لینک دهی به صفحات مختلف می‌توانید از انکرتکست‌های کلی مانند ” اینجا کلیک کنید”، “بیشتر” و … استفاده کنید.

برای آن که بتوانید به صورتی دقیق و درست لینک دهی کنید، می‌توانید یک لیست از لینک‌های داخلی، خارجی و کلمات کلیدی‌تان تهیه کنید و سپس با توجه به آن‌ها یک استراتژی لینک دهی برای خود بچینید.

3) تعداد کلمات متغیر برای محتواهای خود در نظر بگیرید.

اگر تعداد مقالات و محتواهایی که طولانی هستند زیاد شده است، بهتر است چند مقاله کوتاه را نیز برای خود در نظر بگیرید. برخی از خوانندگان حوصله و یا وقت کافی ندارند، بنابراین بهتر است برای آن‌ها نیز برنامه‌ای داشته باشید.

4) حتما از محتواهای تصویری استفاده کنید.

وجود تصاویر، ویدیو و اینفوگرافی‌ها کمک شایانی به درک مطالب نوشته شده می‌کند. از طرفی هم استفاده از چنین محتواهایی به گوگل این مفهوم را می‌رساند که شما در حال نوشتن محتوای ارزشمندی هستید. در خیلی از موارد هم وجود همین دست محتوا در مقالات باعث بیشتر دیده شدن سایت شما خواهد شد. بنابراین از محتواهای تصویری غافل نشوید.

جمع بندی

الگوریتم مرغ مگس خوار از آن دسته الگوریتم‌های گوگل است که بسیاری از افراد آن را دوست سئو کاران کلاه سفید و دشمن اصلی سئوکاران کلاه سیاه می‌دانند. این الگوریتم توجه خود را بر کیفیت محتوا و رفتاری که کاربر با آن محتوا دارد را بررسی می‌کند.

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد سعی کردیم مواردی که برای این الگوریتم بسیار مهم است را برای شما بیاوریم تا دچار جریمه‌های این الگوریتم نشوید.

4.7/5 - (4 امتیاز)


فرم درخواست مشاوره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.