دیجیتال مارکتینگ بهداد

الگوریتم پاندا گوگل: چرا الگوریتم پاندا بسیار برای سئو مهم است؟

الگوریتم پاندا گوگل: چرا الگوریتم پاندا بسیار برای سئو مهم است؟

زمانی که گوگل تاسیس شد، مهم‌ترین رسالتی که برای خود و تمام کارمندان خود تعریف کرده بودند، جلب رضایت کاربران و ارائه مرتبط‌ترین نتیجه برای جستجوی کاربران بود. به همین دلیل، بسیاری از اقداماتی که گوگل انجام داده است، برای پایبندی و تعهد به همین رسالت است.

از مهم‌ترین اقداماتی که گوگل در این راستا به وجود آورد، پیاده سازی الگوریتم‌‌هایی برای ربات‌ها و خزنده‌هایش بوده تا در زمان کم و با دقت بالایی سایت‌ها و محتواهای درونی آن‌ها را بررسی کنند.

یکی از این الگوریتم‌ها، الگوریتم گوگل پاندا است که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد به بررسی آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب:

الگوریتم پاندا چیست؟

 

الگوریتم پاندا یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های بررسی محتوا و کیفیت محتوا است. این الگوریتم سایت‌هایی که دارای محتواهای کم ارزش باشند را شناسایی و جریمه می‌کند و آن‌ها در رتبه‌ بسیار پایین قرار می‌دهد و یا به صورت کلی از نتایج جستجو حذف می‌کند. در حال حاضر این الگوریتم به عنوان هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل شناخته می‌شود.

 

هدف گوگل از ساخت الگوریتم پاندا چه بود؟

 

در سال‌های 2009 و 2010 مزارع محتوا بسیار رواج پیدا کردند و تقریبا با جستجوی هر عبارت کلیدی در یکی از رتبه‌های برتر، به یک سایت مزرعه محتوا برخورد می‌کردید. مزرعه محتوا در واقع به سایت‌هایی گفته می‌شود که تعداد بسیار زیادی مقاله و مطلب دارند که ارزش محتوایی بسیار پایینی دارد و نیازی از کاربر جستجوکننده را رفع نمی‌کند.

در سال 2009 یکی از الگوریتم‌هایی که گوگل به هسته خود اضافه کرد، الگوریتم کافئین بود. این الگوریتم قابلیت ایندکس کردن صفحات را به مدیران وب سایت می‌داد و سرعت فهرست بندی صفحات را بالا می‌برد. این موضوع باعث شد تا سایت‌هایی که مزرعه محتوا داشتند به سرعت در بالاترین نتایج گوگل قرار بگیرند.

در این زمان بود که نارضایتی مردم از گوگل به حداکثر مقدار خود رسیده بود و تقریبا جستجوهای گوگل بی‌ارزش شده بود. در همین حین ارزش سهام گوگل و شرکت آن بسیار پایین آمده بود و به همین دلیل گوگل احساس خطر کرد. به همین دلیل برای رفع چنین خطری، گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد که وظیفه آن حذف سایت‌های مزرعه محتوا و هر سایتی که محتوای بی‌کیفیت داشتند، بود. به همین دلیل گوگل بار دیگر توانست رضایت کاربران خود را جلب کند.

هدف گوگل از الگوریتم پاندا بهداد

 

به روز رسانی های الگوریتم پاندای گوگل

 

الگوریتم گوگل پاندا در تاریخ 23 فوریه سال 2011 به صورت رسمی منتشر شد و روز بعد از آن، گوگل یک مقاله به منظور معرفی این الگوریتم در بلاگ خود منتشر کرد. طبق گفته گوگل، این الگوریتم باعث می‌شود تا 11.8 درصد کوئری‌ها و جستجوها بهبود پیدا کنند. گوگل در مقاله خود به صورت رسمی اعلام کرد که:

” این به روز رسانی در پی تنزل رتبه سایت‌های بی‌کیفیت طراحی شده است- سایت‌هایی که ارزش افزوده کمی برای کاربر دارند، از سایت‌های دیگر محتوا کپی می‌کنند و یا سایت‌هایی که خیلی کاربردی نیستند. در همین حال، این الگوریتم رتبه سایت‌های با کیفیت را بهبود می‎بخشد-سایت‌هایی که محتواها و اطلاعات مفیدی از جمله تحقیقات و گزارشات جامع و دقیق با منابع درست را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.”

 

جریمه گوگل پاندا چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

 

احتمالا در جریان هستید که جریمه تمامی الگوریتم‌های گوگل، افت سایت در نتایج گوگل است. این موضوع برای تمام مدیران وب سایت‌ها حکم مرگ را دارد. زمانی که سایت شما توسط الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار گرفت و نتوانست جایگاه خوبی را کسب کند، برگرداندن سایت به حالت اولیه و نتایج برتر کار سختی خواهد بود اما غیرممکن نیست.

برای پاندا هیچ چیزی به اندازه محتوا اهمیت ندارد، بنابراین اگر دلایل افت سایت را بررسی کردید و مطمئن شدید که افت رتبه به دلیل الگوریتم پاندا بوده است، می‌توانید با تولید محتوای تخصصی، جدید و باکیفیت، جایگاه سایت خود را پس بگیرید. اگر تعداد صفحاتی که توسط پاندا جریمه شده است زیاد نباشد، ممکن است رتبه سایت شما افت زیادی پیدا نکند، اما اگر برعکس این موضوع صدق کند، جایگاه سایت به کلی افت پیدا خواهد کرد.

برای رفع این جریمه، چند راه حل دارید که می‌توانید با توجه به شرایط سایت خود از آن استفاده کنید. اگر سایت شما به گونه‌ایست که محتوای تخصصی و با ارزش و مفید دارد و در کنار آن چند محتوای کپی و بی‌کیفیت دارید، محتوای بی‌کیفیت را حذف کنید و به جای آن از محتوای ارزشمندتر استفاده کنید تا رتبه سایت شما بهتر شود.

اگر سایت شما تمامی محتوای کپی شده دارد و محتوایی که برای کاربر کاربردی نباشد را در سایت قرار داده باشید، خیلی به خود سخت نگیرید و برای چنین سایتی وقت نگذارید و سعی کنید یک سایت از ابتدا برای خود درست کنید که محتوای با کیفیت در آن وجود دارد.

چه چیزی برای الگوریتم پاندا گوگل مهم است بهداد

برای جایگزینی محتواهای غیرمفید با مفید می‌توانید از چند راه بهره ببرید:

  1. محتواهای بی‌کیفیت را به صورت کلی پاک کنید و محتواهای ارزشمند جایگزین آن‌ها کنید.
  2. با ترکیب چند صفحه خود یک محتوای یونیک و تازه منتشر کنید که برای مخاطب هم کاربردی باشد.
  3. ساختار صفحات خود را تغییر دهید، به طور مثال از ویدیوها و اینفوگرافی‌هایی استفاده کنید که مطالب شما را به صورت خلاصه و جذابی به مخاطب نشان دهد.

در نهایت شما برای رفع جریمه پاندا چاره‌ای جز زمان گذاشتن برای تولید یک محتوای کاربردی و مفید برای سایت خود ندارید. برای آن که همیشه درک کنید که بهترین راه برای جلب رضایت کاربران چیست، خود را جای کاربر سایت خود قرار دهید. نیازهای آن را حدس بزنید و با توجه به آن، تولید محتوا را شروع کنید.

 

چه چیزی برای گوگل پاندا مهم است؟

 

برای آن که الگوریتم گوگل پاندا به سایت ما آسیب جدی نرساند، بهتر است بدانیم فاکتورهای اساسی از نظر آن چیست. با توجه به صحبت‌هایی که تا اینجا داشتیم، می‌دانیم که قرار است تمامی عوامل موثر از نظر پاندا در محتوای سایت گنجانده شده باشد.

زمانی که الگوریتم گوگل پاندا منتشر شد، یکی از سازندگان اصلی آن به نام Amit Singhal یک موضوع بسیار مهم در مورد این الگوریتم مطرح کرد. او گفت زمانی که می‌خواستند این الگوریتم را توسعه دهند، یک ارزیاب انسانی برای این کار قرار دادند و با بررسی‌هایی که این ارزیاب انجام داد، سوالاتی را مطرح کرد که بعدا در ساخت الگوریتم گوگل پاندا استفاده شد. بعد از انتشار این الگوریتم، این سوالات در دسترس کاربران قرار داده شد.

فاکتورهایی که از نظر الگوریتم پاندا مهم‌ هستند، 23 سوال زیر و نکات هم دیگری است که در ادامه به شما می‌گویم. اگر شما به این سوالات پاسخ دهید و سایت خود را طبق این سوالات درست کنید، از الگوریتم پاندا در امان خواهید بود.

  • آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد دارید؟
  • آیا این مقاله توسط متخصص یا علاقه‌مندی نوشته شده است که موضوع را به خوبی می‌داند یا ماهیت سطحی‌تری دارد؟
  • آیا سایت دارای مقالات تکراری، همپوشانی یا اضافی در موضوعات مشابه یا مشابه با تغییرات کمی متفاوت از کلمات کلیدی است؟
  • آیا با دادن اطلاعات کارت اعتباری خود به این سایت راحت هستید؟
  • آیا این مقاله دارای غلط املایی، سبک نگارشی یا ویرایشی است؟
  • آیا موضوعات ناشی از علایق واقعی خوانندگان سایت هستند یا اینکه سایت با تلاش برای حدس زدن چه چیزی ممکن است در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد، محتوا تولید می کند؟
  • آیا این محتوا اطلاعات درست و اصل، گزارش دقیق، تحقیق درست یا تحلیل اورجینال را ارائه می دهد؟
  • آیا صفحه در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو ارزش قابل توجهی ارائه می دهد؟
  • کنترل کیفیت روی محتوا چقدر انجام می شود؟
  • آیا مقاله هر دو طرف یک داستان را توصیف می کند؟
  •  آیا سایت مرجع معتبری در مورد موضوع خود است؟

تاثیر الگوریتم پاندا بر سئو سایت بهداد

  • آیا محتوا به‌طور انبوه توسط تعداد زیادی از سازندگان تولید می‌شود یا به آنها برون سپاری می‌شود، یا در شبکه بزرگی از سایت‌ها پخش می‌شود، به طوری که صفحات یا سایت‌های جداگانه مورد توجه یا مراقبت قرار نگیرند؟
  • آیا مقاله به خوبی ویرایش شده است یا به نظر می رسد شلخته یا عجولانه تولید شده است؟
  • برای یک پرسش مرتبط با سلامت، آیا به اطلاعات این سایت اعتماد دارید؟
  • آیا این سایت را به عنوان یک منبع معتبر در صورت ذکر نام می شناسید؟
  • آیا این مقاله توضیح کامل یا جامعی از موضوع ارائه می دهد؟
  • آیا این مقاله حاوی تحلیل روشنگرانه یا اطلاعات جالبی است که در نگاه اول در مورد موضوع مشخص نباشد؟
  • آیا این همان صفحه‌ای است که می‌خواهید نشانک‌گذاری کنید، با یک دوست به اشتراک بگذارید، یا توصیه کنید؟
  • آیا این مقاله دارای تعداد بیش از حد تبلیغاتی است که حواس را از محتوای اصلی منحرف می کند یا با آن تداخل می کند؟
  • آیا انتظار دارید این مقاله را در یک مجله چاپی، دایره المعارف یا کتاب ببینید؟
  • آیا مقالات کوتاه، غیر اساسی، یا فاقد جزئیات مفید هستند؟
  • آیا صفحات با دقت و توجه زیاد به جزئیات تولید می شوند و یا به جزئیات توجهی نمی‌‎شود؟
  • آیا کاربران با دیدن صفحات این سایت شکایت می کنند؟

این 23 سوال، در واقع فاکتورهای مورد بررسی و مهم از نظر گوگل پاندا را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع می‌توانید، برای محتوای سایت خود از طریق این پرسش‌ها یک چک لیست تهیه کنید و هر محتوا را با آن مطابقت دهید.

ممکن است برای چند محتوایی که در ابتدا بر این اساس بررسی می‌کنید نیاز باشد تا زمان زیادی را بگذارید، اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که هم مطالب ارزشمندی را تولید کرده‌اید و هم برای محتواهای بعدی سرعت بررسی شما بیشتر خواهد شد.

 

باورهای نادرست در مورد گوگل پاندا

به دلیل آن که در حال حاضر الگوریتم‌های زیادی وجود دارد، برخی از وظایف و حیطه کاری این الگوریتم‌ها با هم اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل، باورهای نادرستی در مورد الگوریتم پاندا وجود دارد که در واقع از جمله وظایف پاندا نیست ولی برخی گمان می‌کنند که در حیطه بررسی‌های این الگوریتم است.

 

1. پاندا از محتواهای تکراری جلوگیری می‌کند.

چون گفته بودیم که وظیفه پاندا کنترل و بررسی محتواهای سایت، به منظور بررسی کیفیت آن و منحصر به فرد بودن است، برخی از افراد گمان کردند که پاندا محتواهای تکراری را نیز جریمه می‌کند. کارمندان گوگل بارها اعلام کرده‌اند که حذف محتوای تکراری و تنزل رتبه به دلیل محتوای کپی شده، وظیفۀ الگوریتم دیگری است و پاندا با چنین محتواهایی هیچ کاری ندارد.

 

2. برای رفع خطای پاندا، محتواها بایستی حذف شوند.

باز هم گوگل و کارکنان آن بارها تاکید داشته‌اند که برای رفع خطای پاندا نیازی به حذف کردن محتوا نیست، در حالیکه بسیاری از افراد گمان می‌کنند که محتواهایی که باعث خطای پاندا شده اند باید حذف شوند.

شما به سادگی می‌توانید تنها از تگ‌های نوایندکس برای مطالبی که نمی‌خواهید به گوگل نمایش داده شود، استفاده کنید. یک موضوع پراهمیت دیگر که می‌تواند به رفع پنالتی پاندا کمک کند، بالا بردن میزان محتواهای باکیفیت شما نسبت به محتواهای بی‌کیفیت شماست.

 

3. پاندا محتواهای تولید شده توسط کاربران را نمی‌پسندد.

گوگل بارها تاکید داشته که هیچ مشکلی با محتواهای تولید شده توسط کاربران ندارد، تنها نکته حائز اهمیت در این مسئله، کیفیت محتواهایی است که کاربران ایجاد می‌کنند. برخی از سایت‌ها، به قدری محتواهای تولید شده توسط کاربران بد و بی‌کیفیت است که گوگل پاندا آن‌ها جریمه می‌کند، اما این به معنای مشکل داشتن با تمامی محتواهای تولید شده توسط کاربران نیست.

حال اگر شما یک وب‌مستر هستید که می‌خواهید پاندا از این طریق به شما ایراد نگیرد، می‌توانید برای کاربران خود قوانینی در مورد نوشتن محتوا تعریف کنید که از نظر گوگل، اسپم یا هرزنامه نباشد و به همین راحتی، از خطر گوگل پاندا در امان باشید.

 

4. تعداد کلمات برای الگوریتم پاندا مهم است.

یکی دیگر از باورهایی که در مورد الگوریتم پاندا وجود دارد، مهم بودن تعداد کلمات برای یک موضوع مشخص است. بسیاری از وب‌مستران گمان می‌کنند که اگر محتوای آن‌ها از تعدادی کلمه کمتر باشد، الگوریتم پاندا آن را هرزنامه می‌داند و به سرعت سایت را اسپم می‌کند. در حالی که، سایت‌هایی وجود دارند که محتوای اصلی آن‌ها زیر 100 کلمه بوده و نه تنها گوگل آن را جریمه نکرده است، بلکه در نتایج برتر به عنوان یک مطلب مرتبط که به درستی نیاز مخاطب را پاسخ می‌دهد، شناخته است.

برخی از سایت‌ها اگر یک محتوا زیر 250 یا 300 کلمه باشند، آن را منتشر نمی‌کنند در حالیکه، برای بسیاری از عناوین اگر بخواهیم مطالبی طولانی بنویسیم ممکن است به عنوان هرزنامه شناخته شویم. بنابراین تعداد کلمات برای گوگل اهمیت ندارد، تنها چیزی که مهم است میزان پاسخ دهی مناسب به نیاز کاربر است. اگر نیاز کاربر تنها در 3 جمله برطرف می‌شود، همان 3 جمله کافیست.

 

5. سایت‌های با تعداد بالای تبلیغات و لینک دهی مورد حمله پاندا قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از باورهای نادرست و رایج در مورد الگوریتم پاندا، آن است که وب‌مستران گمان می‌کنند که این سایت‌ها به دلیل نرخ بالای تبلیغات نسبت به محتوا است که مورد حمله پاندا قرار می‌گیرند.

در این بین، یکی از سخنرانان گوگل گفته است که دلیل اسپم شدن چنین سایت‌هایی، تعداد بالای تبلیغات و لینک دهی نیست، بلکه اصلی‌ترین دلیلی که پاندا اقدام به حذف آن‌ها کرده است، محتوای بی‌کیفیت این سایت‌ها است.

در واقع آن‌ها بدون هیچ تلاشی برای تولید محتوا، تنها مطالب زرد را از سایت‌های دیگر در سایت خود copy-paste کرده‌اند و مهم‌ترین اصل برای پاندا، یعنی تولید یک محتوای باکیفیت، جذاب، منحصربه‌فرد و کاربردی را نادیده گرفته‌اند و به همین دلیل، پنالتی شده‌اند.

 

کلام آخر

در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد سعی داشته‌ایم تا به صورت مفید و مفصل، در مورد الگوریتم گوگل پاندا صحبت کنیم. تمامی مواردی که از نظر این الگوریتم مفید به نظر می‌آمدند را به شما خاطر نشان کردیم، راه‌های رفع خطای آن و باورهای نادرستی که در مورد این الگوریتم وجود دارد را نیز بیان کردیم.

اگر علاقه مند به دانستی‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید، می‌توانید بقیه مطالبی که در بلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد وجود دارد را مطالعه نمایید. اگر هم این برای شما مفید بوده، در انتها نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)


فرم درخواست مشاوره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.