دیجیتال مارکتینگ بهداد

محتوای بنیادی یا محتوای کرنر استون چیست؟

محتوای بنیادی یا محتوای کرنر استون چیست؟

یکی از موضوعات اصلی در اصول بهینه سازی و سئو سایت که البته کمتر از آن صحبت شده است، محتوای کرنر استون یا همان سنگ بنا (Cornerstone Content) است. این نوع محتوا را می‌توان مهم‌ترین محتوای هر سایتی در نظر گرفت و اصلی‌ترین مقالات و بلاگ‌های سایت را در این دسته قرار داد. ما در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد قصد داریم تا به توضیح مفصل این موضوع و بررسی اهمیت آن بپردازیم.

فهرست مطالب:

محتوای کرنر استون یا محتوای بنیادی چیست؟

با توجه به اسم این محتوا، احتمالا حدس زده‌اید که این نوع مقالات محتواهای پایه‌ای سایت می‌باشند. در واقع مهم‌ترین و بهترین مقالات سایت را می‌توان محتوای کرنر استون قرار داد. این نوع محتواها هسته اصلی یا هسته‌های اصلی مقالات سایت هستند که بقیه مقالات سایت حول این موضوعات نوشته می‌شوند. این دسته بلاگ‌ها معمولا محتواهای طولانی دارند و به اندازه چندین بلاگ در آن‌ها اطلاعات داده شده است. معمولا از مقالات دیگر نیز به این مقاله لینک داده می‌شود.

هدف از نوشتن این نوع محتواها، دادن اطلاعات کامل و جامع در مورد یک موضوع است. در این دسته از مقالات تمرکز بر آموزش و ارائه کاملترین اطلاعات به مخاطب است و نشانه‌هایی از معرفی یا فروش محصول در آن دیده نمی‌شود. معمولا با استفاده از این محتواها می‌خواهیم کسب و کار خود را معرفی کنیم و یا پیام سازمان خود را به مخاطب انتقال دهیم.

ویژگی‌های محتوای Content Cornerstone

برای آن که یک مقاله یک محتوای پایه یا بنیادی باشد، باید چند ویژگی اصلی داشته باشد:

  1. محتوای اولیه یا پایه مربوط به یک دسته از محصولات یا مقالات باشد.
  2. کلمه کلیدی اصلی آن، یک کلمه پر سرچ و پر رقابت باشد که بالا آمدن روی آن دشوار است.
  3. موضوع آن برای مخاطبان حوزه مد نظر جذاب باشد.
  4. وجود این موضوع برای درک بهتر سایر مطالب مهم باشد.

اگر یک محتوا این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌توان از آن به عنوان محتوای پایه یاد کرد. حالا ممکن است بخواهید بدانید که یک محتوای کرنر استون را چگونه می‌توان تهیه کرد و یا تشخیص داد که کدام محتوا کرنر استون است. در ادامه به توضیح این موضوع می‌پردازیم.

مثال از محتوای بنیادی بهداد

 

احتمالا بخواهید بخوانید:

چطور بازاریابی محتوایی انجام دهیم؟

تاریخچه استفاده از محتوای کرنر استون

اگر تا به حال کار سئو انجام داده باشید، احتمالا با افزونه یوآست سئو مواجه شده‌اید. هنگامی‌که در سایت محتوا می‌نویسید، در این افزونه قسمتی وجود دارد که می‌توانید محتوا را به عنوان محتوای بنیادی انتخاب کنید. در واقع همین سایت بود که محتوای سنگ بنا را در بین سئوکاران جا انداخت.
اگر کلید این محتوا را در یوآست سئو روشن کنید، در سئو کردن مقاله شما نسبت به دیگر مقاله‌هایتان هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

در واقع بسیاری از افراد تصور می‌کنند؛ که این دکمه باعث بهتر سئو شدن مقاله‌شان می‌شود اما اینطور نیست. در واقع این آیکون فقط در هنگام نوشتن محتواهای دیگر به شما یادآوری می‌کند که به این مقاله لینک دهید تا گوگل به میزان اهمیت آن محتوا پی ببرد و آن را به عنوان محتوای بنیادی شناسایی کند.

اهمیت محتواهای کرنر استون

آیا خانه‌ای را می‌توان بدون ستون ساخت؟ قطعا خیر! پس ساخت یک سایت نیز بدون محتواهای کرنر استون بسیار دشوار است. زمانی که شما محتوایی را به عنوان محتوای بنیادی سایت خود تلقی می‌کنید، در واقع در حال ساخت شالوده سایت خود هستید. این محتواها در استراتژی سئو نقش بسیار مهمی‌ را بازی‌ می‌کنند.

در هر کسب و کاری کلیدواژه‌های پر رقابتی وجود دارد که رتبه گرفتن در آن‌ها بسیار سخت است. محتواهای بنیادی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر در چنین کلماتی رتبه بگیرید. در واقع اصلی‌ترین دلیل استفاده از این دسته محتوا و اهمیت بالای آن، همین است.

شما با مشخص کردن محتوای سنگ‌بنای سایت خود به گوگل نشان می‌دهید که برخی از محتواها برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. از طرفی هم، اگر کلمات کلیدی و محتواهای مشابهی داشته باشید، باید به گوگل نشان دهید که کدام محتوا اصلی‌تر و مهم‌تر است، وگرنه گوگل همه آن‌ها را محتوای تکراری در نظر می‌گیرد.
حال که به اهمیت این دسته محتوا پی بردید، بیایید در مورد نحوه ساخت این محتواها صحبت کنیم.

چگونه یک محتوای کرنر استون درست کنیم؟

برای درک بهتر این نوع محتواها، تصور کنید که سایت شما در یک حوزه خاص قرار دارد و می‌خواهید مطالبی که مربوط به حوزه کاریتان است را پوشش دهید. در این شرایط موضوعاتی را به عنوان محتوای بنیادی در نظر می‌گیرید که تمامی‌ مطاب پایه‌ای مربوط به موضوع مد نظرتان را به مخاطب انتقال دهد. مثلا فرض کنید یک سایت در حوزه سئو دارید، در این حالت اگر بخواهید مطلبی در مورد “سئو چیست؟” و یا “تولید محتوای متنی چیست؟” را منتشر کنید، می‌توانید آن را به عنوان محتوای پایه خود در نظر بگیرید.

در این بین ممکن است برایتان پیش آید که کدام محتوا را به عنوان محتوای کرنر استون قرار دهم. اگر در بین چند موضوع گیر کرده‌اید و نمی‌دانید که کدام را به عنوان محتوای اصلی خود انتخاب کنید، یک سوال را از خود بپرسید. مخاطب یا کاربری که هیچ اطلاعاتی در زمینه فعالیت شما ندارند، ابتدا به دنبال درک و فهم کدام مفهوم است؟ با پاسخ به این سوال به محتوای سنگ بنای خود نیز می‌رسید.

در مثالی که برایتان زدیم، ممکن است بگویید که تولید محتوای متنی و سئو هر دو مفاهیم کلی هستند، اما آن که سئو چیست هم به کسب و کار ما نزدیکتر است و پیام سازمان ما را بهتر می‌رساند، هم مفهومی‌ کلی تر است. تولید محتوای متنی در واقع بخشی از سئو سایت محسوب می‌شود.

حال که ما موضوع مد نظر خود را انتخاب کردیم، نوبت به مهم ترین مرحله یعنی انتخاب کلیدواژه می‌رسد. انتخاب صحیح کلیدواژه به قدری مهم است که می‌تواند سایت را به بهترین رتبه‌ها ببرد و یا سایت را در بدترین رتبه‌ها دفن کند! به همین دلیل برای مرحله تحقیق کلمات کلیدی خود، وسواس زیادی به خرج دهید.

پس از آن با رعایت چگالی کلیدواژه‌ها و استفاده درست از آن‌ها، شروع به تولید محتوا برای مقالات خود کنید و محتوای سنگ بنای خود را بسازید.

تفاوت محتوای کرنر استون با محتوای پیلار کانتنت

وقتی برای اولین بار در مورد محتوای کرنر استون مطالعه می‌کنید، احتمالا متوجه شباهت زیاد بین این محتوا و محتوای پیلار می‌شوید. ممکن است در ابتدا تصور کنید که این دو محتوا تفاوت زیادی ندارند، اما اینطور نیست. محتوای پلار کانتنت در واقع محتوایی است که در محوریت یک موضوع قرار می‌گیرد و محتواهای زیادی از طریق لینک‌های مختلف به آن متصل می‌شوند.

البته که به محتوای کرنر استون نیز لینک های مختلفی وصل می‌شوند اما یک تفاوت اساسی در مفهوم بین این دو محتوا وجود دارد؛ در محتوای کرنر استون شما در مورد یک موضوع کلی تر نسبت به محتوای موجود در محتوای پیلار صحبت می‌کنید. در واقع محتوای پیلار کمی‌ اختصاصی‌تر و با تمرکز بیشتر بر جزئیات، نوشته می‌شود. مثلا “سئو چیست؟” ، یک محتوای کرنر استون است اما “سئو تکنیکال چیست؟”، یک محتوای پیلار.

تفاوت محتوای پیلار با کرنر استون

جمع بندی

با توجه به مفهومی‌ که محتوای کرنر استون دارد، این محتوا برای آن که هم کاربران و هم گوگل متوجه ماهیت کسب و کار ما شود، یک امر ضروری به حساب می‌آید. انتخاب و نوشتن درست این محتوا می‌تواند به رتبه گرفتن سایت در کلمات کلیدی پررقابت و سخت، کمک بسیار زیادی کند. به همین دلیل است که این محتوا برای سایت و سئوکاران بسیار مهم است و بهتر است هر سایتی از چند محتوای کرنر استون استفاده کند.

ما در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد سعی کردیم به صورت کلی مفهوم محتوای کرنر استون را توضیح دهیم. اگر علاقه‌مند به یادگیری مفاهیمی‌ بیشتری از حوزه سئو هستید، ما را دنبال کنید.

5/5 - (3 امتیاز)


فرم درخواست مشاوره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.