
معمولا افرادی که علاقه مند به مباحث سئو هستند پس از مدتی جستجو سوال برایشان پیش میآید که گوگل چگونه سایتها را رتبه دهی میکند؟ فاکتور و معیار آن برای رتبهبندی سایتها چیست؟
این موضوع خیلی مبحث پیچیدهای نیست و دراین مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد قصد توضیح این مفهوم را داریم. با ما همراه باشید.
فهرست مطلب:
الگوریتم های گوگل چیست؟
بیایید قبل از آن که به صورت کامل با الگوریتمهای گوگل آشنا شویم، درک کنیم که الگوریتم گوگل چیست، به چه معناست و چه کاربردهایی نیز دارد. اگر مباحث قبلی سایت را خوانده باشید، احتمالا میدانید که یک چیز برای گوگل بسیار اهمیت دارد، آن هم تجربه کاربران از سایتهای مختلف و پیدا کردن بهترین گزینه برای کاربران است.
به همین دلیل گوگل در بازه زمانیهای مختلف رفتار کاربران را بررسی میکند که ببیند کدام بخش از سایتها را بیشتر میپسندند و برای کاربر راحتتر است، سپس با توجه به آن قوانینی به عنوان یک الگوریتم ارائه میدهد که سئوکاران سایتهای خود را طبق آن سئو کنند تا در رتبههای برتر قرار بگیرند.
در واقع الگوریتمها قوانینی است که برنامه نویسان گوگل برای خزندگان و رباتهای گوگل تعریف میکند تا هر سایتی که بیشترین پیروی را از قوانین دارد در رتبههای بهتر قرار بگیرد. این الگوریتمها تنها برای رباتهای گوگل تعریف میشود و افراد از ریز جزئیات آن خبر ندارد، اما خود گوگل اعلام میکند که طبق این دستورالعملها چه معیارهایی اهمیت دارد. سئوکاران نیز برای بهرهمندی بیشتر ازاین الگوریتمها تکنیکهایی ابداع میکنند تا سایتهایشان در رتبههای برتر قرار بگیرد.
گوگل در بازه زمانیهای مختلفی این قوانین را آپدیت میکند و یک الگوریتم جدید اضافه میکند تا بتواند تجربه کاربری را بهتر و بهتر کند، تا جایی که امروزه میبینیم با یک جستجوی ساده در گوگل و صحبت کردن با آن به صورت عامیانه، میتوانیم به راحتی به مباحث مورد نظر خود دست پیدا کنیم.
در حال حاضر گوگل از چند الگوریتم مشخص برای رتبه بندی سایتها استفاده میکند که انعکاسی از مهمترین معیارهای گوگل برای رتبه دهی به سایتها است.
انواع الگوریتم گوگل
معتبرترین منابع برای اطلاع از الگوریتمهای گوگل، وبلاگ اصلی گوگل و سایت search engine journal است که آخرین و به روزترین اخبار را به اطلاع سئوکاران میرسانند. طبق نظر SEJ (Search Engine Journal) مهمترین الگوریتمهای گوگل عبارتند از:
الگوریتم پاندا گوگل: چرا الگوریتم پاندا بسیار برای سئو مهم است؟
- الگوریتم دی ام روم
- الگوریتم پنگوئن
- الگوریتم پنالتی
- الگوریتم تپه گوگل
- الگوریتم پردازش تصویر گوگل
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم سند باکس
- الگوریتم گورخر
- الگوریتم Fred
- الگوریتم کافئین
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم هوش مصنوعی یا رنک برین
این الگوریتمها بر کارکرد گوگل و دسته بندی سایتها کاملا تاثیر گذار است که در ادامه به آن میپردازیم. با ما همراه باشید.
الگوریتمهای جدید گوگل (آپدیت 2023)
به مرور زمان، گوگل محتوای با کیفیت و رضایت کاربر را در صدر تمامی اصول خود قرار داد و تجربه کاربری اهمیت بسیار بالایی پیدا کرد. به همین دلیل هم، در آپدیت الگوریتمهای 2023 خود، رضایت کاربر از جستجو مهمترین موضوع برای گوگل بود و هر سایتی که بتواند رضایت کاربر را به همراه داشته باشد، فارغ از آن که از قوانین گوگل پیروی میکند یا خیر، در صدر قرار میگیرد.
یکی از بهترین مثالها برای این تائید این موضوع، سایت soft98.ir است. این سایت، با وجود رعایت نکردن حق کپی رایتینگ از کمپانیهای مطرح و بزرگ، همچنان در صدر بهترین سایت برای دانلود برنامههای مختلف است زیرا توانسته به قدری رضایت کاربران را جلب کند و به اندازهای کاربر و ورودی دارد که بسته شدن این سایت برای گوگل نیز خوشایند نیست. به همین دلیل است که میگوییم رضایت کاربر اولویت اول است.
در سالی که گذشت، گوگل سرورها و الگوریتمهای خود را تقریبا در بازه زمانیهای یک ماهه یا دو ماهه آپدیت میکند تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود ایجاد کند. در طی این مدت، گوگل دو بار هسته اصلی خود را آپدیت کرده است که به سرعت سرچ و آپدیت تمامی الگوریتمها کمک میکند تا نتایج مرتبط تری را برای کاربران نمایش دهد. همچنین گوگل 3 آپدیت مهم انجام داده است:
- آپدیت بازدید محصولات
- آپدیت اسپم سایت
- آپدیت محتوای کمک کننده
با توجه به موارد گفته شده، میتوانیم دریابیم که این آپدیتها برای بالا بردن سطح تجربه کاربری است و دلیل تاکید ما بر این موضوع، روشن کردن جایگاه و اهمیت کاربر است.
جمع بندی
الگوریتمها به برنامههایی گفته میشود که برای رباتها تعریف شده و طبق آن سایتها توسط خزندههای گوگل بررسی میشوند تا بهترین سایتها در بالاترین رتبه بندیها قرار بگیرند.
در واقع الگوریتمها حکم منشور عالی برای سایتها دارند که هر سایتی تناسب بیشتری با آن داشته باشد رتبه بهتری هم دریافت خواهد کرد. از طرفی دیگر از اهمیت تجربه کاربر در سایتها صحبت کردیم تا نشان دهیم کاربر جگر گوشه گوگل است و تقریبا هیچ چیزی بالاتر از رضایت آن وجود ندارد.
بنابراین اگر به دنبال آن هستید که سایت شما در نتایج برتر قرار بگیرد، تنها دو اصل را مبنای کار خود قرار دهید؛ اول، رضایت کاربر را در نظر بگیرید و دوم، از الگوریتمهای گوگل پیروی کنید. مطمئن باشید که نتیجههای باورنکردنی خواهید گرفت.
در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد به تعریف الگوریتمهای گوگل پرداختیم تا شما را به صورت مختصر با آنها آشنا کنیم. اگر علاقه مند هستید که در مورد هر کدام از این الگوریتمها مطالعه کنید میتوانید مطالبی که متناسب با آنها منتشر کردیم را مطالعه کنید.