
این روزها در پلتفرمهای مختلف، زیاد شنیدهایم که افراد گوناگونی در مورد سئو و دیجیتال مارکتینگ و الگوریتم گوگل و کلی مسائل دیگر صحبت میکنند و دائما هم میگویند که ” با این ابزارها میترکونی و فروشت چندین برابر میشه و در عرض یکسال از جواد آقا نونوا تبدیل میشی به ایلان ماسک و یک نون کاملا دیجیتال و قابل خوردن میسازی و تبدیل به اولین میلیونر خانوادهات میشی!
اما کم و بیش همه ما میدانیم که دوره انقضای این رویافروشیها به سر آمده و رویای یک شبه پولدار شدن از بین رفته است.
با وجود همه این صحبتها واقعا دیجیتال مارکتینگ و سئو که بحث داغ این روزها است، چیست. با هم تفاوت دارند یا یکساناند و اگر تفاوت دارند، فرق دیجیتال مارکتینگ و سئو چیست؟ در این مقاله به مفاهیم کلی دیجیتال مارکتینگ و سئو و تفاوتهای آنها میپردازیم. پس با ما، آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد، در این مقاله همراه باشید.
مواردی که در این مطلب دیجیتال مارکتینگ بهداد میخوانیم:
چرا بازاریابی کنیم؟
موضوع بازاریابی میتواند قدمتی برابر با طول حیات بشر بر روی کره خاکی داشته باشد. زمانی که انسانها تازه سکونت و یکجانشینی را برگزیدند، برای گذران زندگی خود شروع به تبادل کالاها کردند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند.
در آن زمان هر کالایی و هر محصولی که بهتر بود، بیشتر فروش داشت و فرد فروشنده پولدارتر میشد، اما در این بین یک نکته باعث تفاوت چشم گیری بین فروشندههای مختلف وجود داشت؛ اعتبار شخص فروشنده نکته کلیدی ماجرا بود.
اگر مردم میخواستند از کسی گندم یا شیر بخرند ترجیح میدادند که از یک فرد مطمئن خرید کنند و حداقل دارایی خود را به یک فرد مورد اعتماد دهند. در واقع به زبان خودمانی برندینگ شخص معتمد بسیار خوب و به درستی بین مردم انجام شده بود.
امروزه هم همه کسب و کارها دقیقا به دنبال همین موضوع هستند که بتوانند به مشتری یک برند درست از خود نشان بدهند تا مشتری به آنها اعتماد کند و از خدمات یا محصولاتشان استفاده کند.
به همین دلیل است که بحث بازاریابی بسیار بحث جدی و پراهمیتی برای کسب و کارها است. طبق آمار منتشر شده از وبسایت Bragg Media تقریبا 65% از کسب و کارها بدون مارکتینگ تنها تا 5 سال دوام میآوردند. طبیعی است! اگر کسی شما را نشناسد چگونه شما را پیدا کند که از شما خرید انجام دهد؟
حال یک سوال پیش میآید، چرا باید به بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ بپردازیم؟ بعید میدانم این موضوع برای کمتر کسی روشن نباشد؛ حجم بسیار زیاد کاربران، سهولت در دسترسی به مشتری، راحت و دقیقتر شدن آنالیز مشتری و تحلیل بازار و هزینه پایین این نوع تبلیغات، منجر به آن شده که در حال حاضر بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه برای کسب و کارها باشد که بتوانند در این جنگل بیزنسی خودشان را بالا بکشند و زنده از میدان جنگ بیرون آیند.
حال که به اهمیت این موضوع پی بردیم پس باید از این راه برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنیم. اما قبل از این موضوعات یک نکته بسیار مهم وجود دارد.
امروزه دانش همه چیز است؛ اگر شما در مورد کاری که میخواهید انجام دهید اطلاعات اولیه و پایه را نداشته باشید، ممکن است به احتمال زیاد ضرر کنید و در بدترین حالت از شما کلاهبرداری شود.
پس قبل از شروع کار، حتما کمی تحقیق انجام دهید تا دانش اولیه خود را در این زمینه بالا ببرید و بدانید و آگاه باشید که به چه کسی اطمینان میکنید تا در مسیر موفقیت با شما همراه باشد و بتواند به پیشرفت شما و کسب و کارتان کمک کند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برویم سراغ آن که کمی به دانش خود اضافه کنیم. برای آن که بتوانیم به صورت دقیق تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو ،دو مفهوم بسیار پراهمیت روز، را متوجه شویم، ابتدا باید به مفاهیم هردو دقت کنیم. زمانی که شما عبارت “دیجیتال مارکتینگ” را در گوگل سرچ کنید، معمولا به تعاریف این چنینی برخورد میکنید:
دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی با استفاده از وسایل دیجیتال گفته میشود.
همانطور که میبینیم این مفهوم بسیار کلی است؛ از هر جهت که به آن نگاه کنیم یک مفهوم کلی را میرساند. بازاریابی انواع گوناگونی دارد و وسایل دیجیتال هم در شکلهای مختلف در حال حاضر در دسترس عموماند و هم از بسترهای مختلف استفاده میکنند.
اگر بخواهیم کمی سادهتر به موضوع نگاه کنیم، در واقع اگر شما با استفاده از هر نوع وسیله دیجیتال مانند تلفن همراه خود و یا کامپیوتر شخصی خود اقدام کنید که در فضای مجازی به معرفی کسب و کار خود را بپردازید، در واقع از دیجیتال مارکتنیگ استفاده کردید.
این فضای مجازی میتواند بر بستر وبسایتها باشد و یا از پلتفرمهای مختلفی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییر، پینترست، لینکدین و هر شبکه اجتماعی یا همان سوشال مدیا دیگری استفاده شود.
در حالت استفاده از هرکدام از آنها در واقع شما کار دیجیتال مارکتینگ انجام دادهاید. با توجه به مفهوم خود عبارت دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی دیجیتال، در واقع شما از بسترهای مختلف استفاده میکنید تا نام کسب و کار خود را به گوش تعداد بیشتری از افراد برسانید و از این طریق، بتوانید تعداد مشتریان بالقوه و بالفعل خود را افزایش دهید.
قطعا افزایش مشتریان منجر به افزایش فروش شما میشود و مشتریان راضی برای شما (بدون هزینه!) تبلیغات انجام میدهند که باعثِ دوباره مطرح شدن نام شما و اضافه شدن تعداد بیشتری از افراد به مشتریان شما خواهند شد.
در واقع تنها یک هدف در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد: “بیشتر دیده شدن”. اگر شما از راه درست و اصولی دیده شوید، قطعا افراد زیادی هستند که حاضر خواهند بود در ازای دریافت محصولات و یا خدمات شما، پول پرداخت کنند که این هدف غایی همه کسب و کارها است.
دقت کنید، راه درست و اصولی. امروزه افراد زیادی هستند که برای دیده شدن دست به هرکاری میزنند. هدف ما آن نیست اما یک سوال مهم و اساسی اینجا پیش میآید؛ راه درست و اصولی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
این موضوعی است که بعدا به آن خواهیم پرداخت اما در حال حاضر توجه خود را به مفهوم دوم مقاله خود معطوف میکنیم یعنی: سئو.
سئو چیست؟
خیلی از افراد گمان میکنند که سئو همان دیجیتال مارکتینگ است و خیلی تفاوت آنچنانی ندارند اما در واقعیت این طور نیست. در واقع دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، یک مفهوم کلیتر است و سئو زیرمجموعهای از آن محسوب میشود، در واقع سئو نوعی از بازاریابی دیجیتال است که از یک بستر خاص استفاده میکند.
سئو به زبان ساده، معرفی یک کسب و کار با محصولات یا خدمات آن در بستر وبسایت است. اگر مفهوم سئو سایت چیست را در گوگل سرچ کنید و یا آن که به مقاله موجود در سایت خودمان سر بزنید، متوجه خواهید شد که در واقع سئو بهینه سازی یک وبسایت برای گوگل و کاربران است، به نحوی که گوگل متوجه شود شما چه کسی هستی و چه کاری انجام میدهید تا به کسانی که به دنبال شما و یا خدماتتان هستند شما را وصل کند. از طرفی، هرچقدر برای مشتریان خود محیط استفاده از سایت را راحتتر کنید، مشتریان بیشتری جذب شما خواهند شد.
این مطالب در واقع به صورت کاملا خودمانی در مورد سئو گفته شد، اما اگر میخواهید که با مفاهیم پایه سئو بیشتر آشنا شوید میتوانید به مقاله “سئو چیست؟” سر بزنید.
هدف اصلی گوگل به عنوان پرمخاطبترین موتور جستجو آن است که بتواند تجربه جستجوی بهتری برای کاربران خود داشته باشد. به همین دلیل در گذر زمان، کارکنان گوگل و سئوکارهای برتر دنیا شروع به کشف قوانین و الگوریتمهای گوگل کردهاند تا بتوانند سایت هایی با رتبه بندی بهتر در گوگل داشته باشند.
رتبه بندی گوگل جزو مهم ترین مسائل در حال حاضر سئو و دیجیتال مارکتینگ است. طبق آمار منتشر شده تقریبا 30 درصد از سرچ کنندگان بر روی لینک اول گوگل، 20 درصد روی لینک دوم، 13 درصد روی لینک سوم و کمتر از 10 درصد بر روی لینک های 4 تا 10 کلیک میکنند. این آمار نشان میدهد که بودن در رتبه های برتر گوگل مزیت محسوب می شود زیرا حجم بیشتری از مخاطبین با سایت و کسب و کار شما آشنا میشوند.
اما واقعیتی که وجود دارد آن است که همیشه شما در رتبههای برتر سئو قرار نمیگیرید و در واقع هیچ تضمینی هم برای آن وجود ندارد و هیچکس نمیتواند به شما ضمانت بدهد که در رتبههای برتر قرار میگیرید! زیرا رتبه بندی سایتها توسط هوش مصنوعی گوگل انجام میشود و در واقع رباتهای آن است که تشخیص میدهند که چه سایتی در رتبه های برتر قرار بگیرد.
پس چه چیزی باید برای ما اهمیت داشته باشد؟ در واقع موضوع مهمتری است که در کسب و کارها و تبلیغات وجود دارد و آن هم رساندن صدایتان به گوش کسانی است که دقیقا به دنبال چیزی هستند که شما معرفی میکنید. این به چه معناست؟ در ادامه بیشتر توضیح میدهیم.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو چیه؟
تا اینجا با مفاهیم سئو و دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم. حال سوال اصلی که به دنبال آن بودهایم را پاسخ میدهیم. همانطور که گفتیم، در واقع اولین و عمدهترین تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو در مفهوم این دو است. دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی دیجیتال در تمامی پلتفرمها گفته میشود اما سئو به روشهای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. با آن که سئو بخشی از دیجیتال مارکتینگ است اما مباحث و مفاهیم کلی آن تفاوت آشکاری با دیجیتال مارکتینگ دارند.
در برخی از مباحث، دیجیتال مارکتینگ و سئو تفاوتهای اساسی دارند. در مواردی مانند هدف از انجام هر کدام، دامنه کاری و استراتژی هر مورد، تفاوتهایی وجود دارد.
- تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو در هدف: تا حدودی میتوان گفت که این دو در هدف یکسان هستند و معمولا هر دو، به منظور ایجاد برندینگ و افزایش فروش کسب و کار ایجاد میشوند. ممکن است در ریز اهداف با هم تفاوتهایی داشته باشند، اما به صورت کلی اهداف اصلی آنها یکسان است.
- تفاوت در دامنه کاری: فردی که به صورت تخصصی دیجیتال مارکتینگ کار میکند و به عنوان دیجیتال مارکتر شناخته میشود، نه تنها مباحثی از قبیل سئو را میداند و توانایی اجرایی آنرا دارد، بلکه بر بقیه پلتفرمهای موجود نیز تسلط نسبی دارد.
فردی هم که به عنوان متخصص سئو یا سئوکار شناخته میشود، تنها بر مباحث مربوط به بهینه سازی سایت و سئو تسلط دارد و در دیگر مباحث یک آشنایی نسبی ممکن است داشته باشد.
البته به این نکته توجه فرمایید که یک دیجیتال مارکتر میتواند به صورت تخصصی در یک حوزه مانند سایت یا اینستاگرام یا پلتفرمهای دیگر کار کند و تمام وقت و انرژی خود را روی آن بگذارد و در عین حال به مباحث دیگر نیز تسلط داشته باشد. این موضوع به علاقه هر شخص بستگی دارد.
3. تفاوت در استراتژی: سومین و شاید مهمترین تفاوت سئو و دیجیتال مارکتینگ در استراتژی آن است. در واقع استراتژی شامل بررسی دقیق موقعیت یک برند در فضای دیجیتال است که طبق موقعیت برند و هدفی که برای بیزنس وجود دارد، یک برنامه ریزی دقیق و در واقع یک نقشه راه تعیین میشود. عوامل زیادی هم از جمله بودجه، زمان و هدف برند بر این نقشه راه بسیار تاثیرگذار است.
یکی از خدماتی که ما در دیجیتال مارکتینگ بهداد داریم، استفاده از تکنیک دیمپ برای تعیین موقعیت برند در فضای دیجیتال و ایجاد نقشه راه برای برند است. با دیمپ، ابتدا یک تحقیق بازار دیجیتال برای شما انجام میشود و سپس با توجه به موقعیت برند، یک استراتژی برای تمامی بسترها و پلتفرمها ارائه میشود که با توجه به آن میتوانید جایگاه خود را در تمامی بسترهای دیجیتال ارتقا دهید. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک میتوانید به مقاله آن مراجعه کنید.
با توجه به مطالبی که گفتیم یک سوال پیش میآید، چه اهمیتی دارد که تفاوت این دو مبحث را بدانیم؟ متاسفانه در ایران اکثر افراد تفاوت بین این دو مفهوم را نمیدانند.
اگر شما تصمیم بگیرید که در فضای دیجیتال یک کسب و کار شروع کنید و یا کسب و کار خود را گسترش دهید، مهم است که بدانید موثرترین روش برای کسب و کار شما کدام است و با استفاده از چه بستری بهترین و بیشترین نتیجه را کسب میکنید. حال سوالی که پیش میآید این است که کدام را بهتر است انجام دهیم؟
کدام را بهتر است انجام دهیم؟
در طی چند سال اخیر لزوم سئو و استفاده از شبکههای اجتماعی برای همه کسب و کارها به وجود آمد. تاثیر تبلیغات دیجیتالی بر میزان فروش و ایجاد برندینگ مناسب برای مجموعههای مختلف به گونهای است که هیچ نوع تبلیغات دیگری حتی پرهزینهترین تبلیغات از جمله تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی، توان رقابت با آن را ندارند.
در دیجیتال مارکتینگ (در اینجا منظورمان تمامی روشهای تبلیغاتی من جمله سئو است) به دلیل آن که دیجیتال مارکرتر شما توانایی دارد که برای گروه و عده خاصی محصولات شما را نمایش دهد (و البته خود گوگل هم به این موضوع کمک میکند)، تبلیغات هدفمندتری برای شما صورت خواهد گرفت.
اما یک واقعیت در مورد تبلیغات دیجیتالی وجود دارد که شاید کمتر کسی به آن بپردازد یا از آن صحبت کند. قاعدتا هر کسب و کاری با توجه به حیطه کاری خود مخاطبین و بازار هدف خاص خود را دارد. مثلا بازار هدف یک مجموعه که در حوزه ابزارآلات فعالیت دارد، عموما مردانی هستند که یا برای کارهای شخصی خود به دنبال ابزار میگردند و یا شغل آن شخص وابسته به ابزارآلات است و به همین دلیل در گوگل به دنبال یک ابزار فروشی خوب میگردد. در مقابل، مجموعهای که در حوزه زیورآلات و بدلیجات فعالیت دارد مخاطبین هدف آن عموما زنان و دختران جوانی هستند که برای یک مراسم و یا هدیه به دنبال یک اکسسوری هستند.
در اینجا تفاوت زیادی بین مخاطبین هر کسب و کار میبینیم. حتی عموما بستری که این دو بازار به دنبال خرید هستند متفاوت است، به طور مثال کسی که به دنبال ابزار است در اینستاگرام یا لینکدین به دنبال خرید ابزار نمیگردد و در وهله اول به ذهنش خطور میکند که از فروشگاههای اینترنتی نظیر دیجی کالا خرید خود را انجام دهد. اما برعکس، کسی که به دنبال زیورآلات است ابتدا در اینستاگرام یا پینترست به دنبال اکسسوریهای روز و ترند میگردد و بعد از آن به دنبال پیجی خواهد بود که این اکسسوریها را به فروش برسانند و اگر سایتی داشته باشند (که باعث تسهیل در فرآیند خرید میشود) در سایت محصول مورد نظر را سفارش میدهند.
در این موقعیت اگر صاحب کسب و کار دوم بخواهد تنها بر روی سایت کار انجام دهد و یا شخص اول تنها بر روی اینستاگرام کار کند، قطعا نتیجه مطلوب که میتواند بهترین گزینه برای آنها باشند را، نخواهند دید. به همین دلیل است که بحث بازار هدف در فرآیند تبلیغاتی از اهمیت بسیار زیادی برخورددار است.
این که چگونه تشخیص دهیم که کدام بستر برای ما مناسبتر است قطعا نیاز به بررسی بازار هدف دارد. تحلیل بازار هدف نیز در دنیای دیجیتال، نیازمند یک متخصص است که بر تمامی حوزههای دیجیتال مارکتینگ تسلط داشته باشد و بداند که برای هر کسب و کاری، کدام بستر چه نتایجی به دنبال خواهد داشت.
ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ متخصصینی داریم که تنها بر روی تحلیل بازار هدف دیجیتال فعالیت دارند و میتوانند به عنوان یک مشاور در مسیر ورود به دنیای دیجیتال، همراه و یار شما باشند.
نتیجه گیری
با نگاهی به سالهای دور زندگی بشریت، دریافتیم که ما انسانها همیشه در حال فروش محصولات یا خدماتمان بودهایم. در مسئله فروش، نکته بسیار کلیدی که وجود دارد بحث بازاریابی است. یعنی توانایی ما در معرفی کسب و کارمان به مشتریانی که به دنبال محصولات یا خدمات ما هستند.
امروزه مقوله بازاریابی به دلیل وجود اینترنت و دسترسی آسان به هر اطلاعاتی، دست خوش تغییراتی شده است. این تغییرات منجر شدهاند که پدیدهای به نام بازاریابی دیجیتال به وجود آید.
با گسترش تکنولوژی، این نوع بازاریابی هم گستردهتر شده و زیرمجموعههایی برای خود پیدا کرده است از جمله این زیرمجموعهها، میتوان از معروفترین نوع آن، یعنی سئو نام برد. در این مقاله سعی کردیم در مورد دیجیتال مارکتینگ و تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو صحبت داشته باشیم تا شما را با مفاهیم کلی این حوزه آشنا کنیم.
آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد با تکنیک کاربردی بازاریابی دیجیتال دیمپ DMAP، توانسته است تا کنون شاهد توسعه و افزایش فروش هزاران پروژه موفق باشد.