
استفاده از فضای دیجیتال به امری ضروری و مهم برای تمامی بیزنسها تبدیل شده است. تقریبا تمام افراد به این نتیجه رسیدهاند که استفاده از روشهای تبلیغات دیجیتال، بسیار اثربخشتر است و باعث سرعت بخشیدن به فرآیند فروش و برندینگ میشود. به همین دلیل است که راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ به یکی از مسائل روز بدل شده است.
ما در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد قصد داریم به صورت مفصل توضیح دهیم که این کمپینها چه نوع کمپینی هستند، چگونه راه اندازی میشوند، هدف از راه اندازی آنها چیست و در نهایت انتظار داریم که چه نتیجهای از این کمپینها دریافت کنیم.مطالب گفته شده در این مقاله با توجه به آپدیتهای گوگل 2023 است، پس با ما همراه باشید.
فهرست مطالب ارائه شده در مقاله دیجیتال مارکتینگ بهداد:
کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تبلیغات برای کسب و کارها امری است که از دیرپا برای هر برند و بیزنسی انجام میشود. با توجه به زمان و دورهای که هر برند در آن قرار دارد، برای آن که بتواند بیشترین سود را داشته باشد، نیاز است که تبلیغاتی با توجه به زمان خود انجام دهد. امروزه با گسترش اینترنت و بسترهای دیجیتال، تبلیغات دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ توانسته حجم زیادی از تبلیغات را به خود اختصاص دهد.
همانطور که ممکن است خیلی از شما اطلاع داشته باشید، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی برای یک کسب و کار در تمامی پلتفرمهای دیجیتال گفته میشود. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، به دلیل آن که:
- بازاریابی کم هزینه با بیشترین بازدهی است،
- رفتار مشتریان در آن مشخص است و قابل اندازه گیری است،
- با توجه به دادههای مربوط به رفتار مشتریان قابل تغییر است.
توانسته رضایت حجم زیادی از افراد را به دست آورد. برای یک کسب و کار بهترین اتفاق آن است که با هزینهای ناچیز بیشترین سود و بهره را ببرد. این موضوع با تبلیغات دیجیتال میسر شده است زیرا تعداد افرادی که به اینترنت و انواع بسترهای دیجیتال بسیار زیاد شده است و تبلیغات شما تنها محدود به یک شهر یا منطقه نخواهد بود. از طرفی هدفمندی که در تبلیغات دیجیتال وجود دارد در هیچ نوع تبلیغات دیگری دیده نمیشود.
معمولا اکثر تبلیغات حجم زیادی از افراد را پوشش میدهند که مخاطبین هدف یک بیزنس، تنها بخش کوچکی از آن هستند. در حالی که در تبلیغات دیجیتال، شما تنها تمرکز خود را بر جدب مخاطبین هدف قرار میدهید و در پرداخت هزینهها صرفه جویی میکنید.
حال به سراغ کمپین دیجیتال مارکتینگ میرویم. زمانی که صحبت از کمپین دیجیتال مارکتینگ میکنیم، یعنی به مجموعه فعالیتهایی اشاره داریم که در فضای دیجیتال برای بازاریابی برند انجام میشود. با توجه به حوزه هر کسب و کار، این فعالیتها و بسترهایی که باید در آن تبلیغات انجام شود، مشخص میشود.
این موضوع که برای هر کسب و کار چه بستری مناسبتر است یا بهتر است از تمامی بسترها استفاده کنیم، همگی نیاز به تخصص و مهارت در این حوزه دارد.
در یک کمپین بازاریابی دیجیتال، ابتدا با توجه به موقعیتی که یک برند در آن وجود دارد، نیاز داریم تا بدانیم که در چه نقطهای از بازار فضای دیجیتال قرار گرفتهاست. در واقع نیاز است تا قبل از اجرای کمپین تحقیق بازار دیجیتال انجام دهیم تا بدانیم در چه وضعیتی هستیم. پس از آن، باید هدف یک برند از اجرای کمپین مشخص شود تا بر اساس هدف برنامه ریزی برای انواع پلتفرمها انجام شود.
هدف راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ
معمولا زمانی که صاحبان یک بیزینس تصمیم میگیرند که یک کمپین راه اندازی کنند چند دلیل برای آن دارند. این دلایل میتواند موارد زیر باشد:
- آگاهی سازی از برند (Brand Awareness)
- جذب مخاطب بیشتر و فروش بیشتر
- اطلاع رسانی در مورد یک محصول جدید
- ثبت بازخورد و فیدبک مشتریها
حتی ممکن است که یک برند تمامی این هدفها را برای راه اندازی یک کمپین داشته باشد. موضوع مشخص کردن یک هدف بستگی به هر کسب و کاری دارد و دیجیتال مارکتر میتواند برای انتخاب هدف و مسیر درست به صاحبان بیزنس کمک کند. انتخاب هدف از یک کمپین نوع راهاندازی و برگزاری تمام فعالیتها و مسیر را مشخص میکند.
چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ راه اندازی میشود؟
برای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ یک مسیر مشخص وجود دارد. نقطه شروع، همانطور که گفتیم، تعیین موقعیت برند در بازار دیجیتال است. پس از آن، بر اساس اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعیین شده، نیاز است که در بسترهای مختلف شروع به برنامه ریزی کنیم.
تمامی این مراحل بر خلاف آن که به نظر میرسد خیلی ساده باشند، زمان بر هستند و نیاز به دقت و حوصله زیادی دارند. تعیین هدف باعث میشود بدانیم که از هر بستر در چه بازه زمانی و در چه مقیاسی، باید انتظار بازدهی داشته باشیم.
بیایید با یک مثال برایتان، طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ را توضیح دهیم؛ تصور کنید صاحب یک بیزنس در حوزه لوازم آرایشی بهداشتی هستید و نزدیک به مراسماتی همچون شب یلدا یا عید هستید. میخواهید در این بازه زمانی، برند خود را به بازار معرفی کنید و از طرفی تعداد زیادی مشتری نیز جذب کنید. برنامهای که دارید، تبلیغات حداکثری با بیشترین میزان جذب مشتری و در عین حال بهنیهترین هزینه ممکن است. بهترین راه استفاده از یک فرد یا گروه برای راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ این برند است. در این حالت، چندین ماه قبل از موعد مقرر، گروه مجری باید موقعیت حال حاضر برند در فضای دیجیتال را کشف کند و یک تارگت برای اجرای کمپین تعیین کند.
حال این کمپین دیجیتال مارکتینگ میتواند شامل موارد این چنینی باشد:
- فعالیت بر روی وبسایت به منظور کسب رتبههای برتر در محصولاتی که میتواند مناسب زمان مقرر باشد و بیشترین سود را برای برند نیز داشته باشند.
- شروع تبلیغات در اینستاگرام در بازه 25 الی 20 روز قبل از موعد مقرر.
- ارائه تخفیفها یا خدمات هیجان انگیز برای مشتریان به منظور جلب نظر و اعتماد مشتری.
- کار بر روی Story Telling یا داستان سرایی برند، برای ایجاد برندینگ در ذهن مخاطبان.
حتی کمپینها میتوانند برای یک بازه زمانی خاص نباشند و تنها به منظور ایجاد برندینگ به وجود آیند، مانند کمپین ” بود و نبود” اسنپ، که نه تنها در انواع پلتفرمها از قبیل سایت، اینستاگرام و اپلیکیشن خود آن را تبلیغ میکرد، بلکه به صورت سنتی و فیزیکی نیز این تبلیغات را انجام داده بود. در نتیجه آن، توانست به بسیاری از افراد خدمات اسنپ فود را بشناساند و مخاطبین خود را افزایش دهد.
بدین ترتیب شما میتوانید با توجه به هدفی که برای برند خود دارید، از هر بستر تبلیغاتی، چه دیجیتالی و چه سنتی، برای کسب و کار خود و افزایش آگاهی نسبت به برند خود استفاده کنید.
قبل از راه اندازی کمپین یک موضوع بسیار مهم مطرح است، آیا میارزد که چنین هزینهای کنیم یا خیر؟ پاسخ این سوال را تنها میتوانید با بررسی و تجزیه و تحلیل مزایا و معایب این نوع از کمپینها، پیدا کنید.
مزایا و معایب راه اندازی و طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
هر روشی برای تبلیغات، هم مزایای خاص خود را دارد و هم معایب. با توجه به هر برندی و حوزه فعالیت آن، مشخص میشود که بهتر است چه روندی را برای تبلیغات خود پیش بگیرد. اما به صورت کلی مزایا و معایب راه اندازی کمپین بازاریابی دیجیتال را به شما میگوییم تا بتوانید یک تصمیم درست و آگاهانه بگیرید.
مهم ترین مزایای کمپینهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- کاهش هزینه اجرای کمپین دیجیتال نسبت به سایر کمپینها. به عنوان مثال هزینههای اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام هزینهای بسیار ناچیز دارد.
- حوزه اثر از محل و منطقهای محدود، به سطحی وسیع و گسترده تغییر میکند.
- امکان ثبت بازخوردهای مشتریان و انجام داده کاوی و تصمیم گیری موثر، بر اساس رفتار ثبت شده توسط آنان وجود دارد.
- امکان اخذ تصمیمات لحظهای و یا مبتنی بر رفتار مشتریان، در زمان اجرای کمپینها میسر است.
- کمپینهای دیجیتال همه کانالهایی را که ممکن است مشتری را با برند درگیر نماید را، پوشش میدهد و نقطه اثر آن را به شدت افزایش میدهد.
معمولا مشتریان ترجیح میدهند تا راحت ترین راه ارتباطی را برای خود انتخاب نمایند، بنابراین در کمپینهای دیجیتال به راحتی میتوان براساس سلایق مشتریان، آنها را به سوی خود جذب نمود. بنابراین مهم نیست که مشتری در چه مکان یا موقعیتی قرارداشته باشد، در محل کار یا سفر، در جلسه یا محل استراحت و یا هرجای دیگری، مهم این است که بتواند به آنچه میخواهد دسترسی پیدا کند و با برند ارتباط برقرار کند. راههای ارتباطی برای این موضوع میتواند یک ایمیل، خبر رسانی در شبکههای اجتماعی، تبلیغات بنری و موارد بسیار متعدد دیگر باشد.
- کمپینهای دیجیتال این امکان را دارند که بتوانند خودشان را به کمپینهای سنتی یا فیزیکی متصل نمایند. این باعث میشود تا مشتری حس بهتری را پیدا کند و دید جامعتری نسبت به برند داشته باشد.
- دسترسی به مشتریان وفادار از طریق کمپینهای دیجیتال بیشتر است و نقطه اثر آن نیز از طریق همین مشتریان بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال مشتریان وفادار این امکان را دارند تا لینکها و اطلاعات کمپین را برای دیگران ارسال نموده و آنان را تشویق به استفاده از خدمات برند نمایند.
- ردیابی مشتریان برای نحوه اطلاع از کمپین و دسترسی به برند در این روش بسیار آسان است و به خوبی میتوان از این اطلاعات برای برنامههای آتی استفاده نمود.
- از یک کمپین دیجیتال برای مصارف مختلف میتوان استفاده نمود، مثلا از افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)گرفته تا اطلاع رسانی به مشتریان وفادار در مورد یک محصول جدید.
- به لطف توسعه هوش مصنوعی، کمپینهای دیجیتال هر روز موفق تر از قبل خواهند بود.
چالشهای طراحی کمپینهای دیجیتال
با همه مزایایی که کمپینهای دیجیتال دارند، محدودیتهایی نیز در این بخش وجود دارد:
- عدم انتخاب مجری با تجربه و آگاه برای اجرای کمپینهای دیجیتال میتواند ضررهای جبران ناپذیری را به شرکت وارد نماید. از آنجا که دامنه اثر این کمپینها زیاد است، بنابراین اجرای نادرست آن سطح اثر بیشتری را از خود برجای میگذارد.
- عدم درک مناسب از مشتریان در فضای مجازی به واسطه انبوه اطلاعاتی که در اختیار مجریان قرار میگیرد ممکن است آنان را به بیراهه بکشاند. مجریان باید بتوانند این اطلاعات را دسته بندی مناسب نموده و به درستی از آنان استفاده کنند.
- انتخاب رسانه، روشها و کانالهای مختلف برای انجام کمپینها نیاز به دانش و مهارت خاص دارد. فرد یا افرادی که یک کمپین را برنامه ریزی میکنند باید بدانند که چه روشی را برای جامعه مخاطب انتخاب نمایند و میزان اثر گذاری آن چقدر است.
- در برخی موارد کمپینهای دیجیتال به تنهایی پاسخگو نیستند و لازم است تا با روشهای سنتی ادغام شده و با هم اجرا شوند.
با توجه به موارد گفته شده، شما میتوانید تصمیم بگیرید که آیا این کار برای شما به صرفه است یا خیر. حتی برای اطمینان بیشتر، میتوانید با افرادی که با این حوزه آشنائیت دارند مشورت کنید و از آنها کمک بخواهید. حتی میتوانید برای کسب آگاهی بیشتر، ابتدا موقعیت برند خود در بازار را بسنجید تا بدانید که چه مسیری را باید پیگیری کنید.
ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ بهداد از تکینک قویای به نام دیمپ (DMAP) برای تعیین موقعیت یک برند استفاده میکنیم، تا صاحب بیزنس بداند در کجای کار است و نیاز است که چه اقداماتی انجام شود. این خدمت هم به صورت مجزا انجام میشود و هم زمانی که شما قصد راه اندازی یک کمپین دیجیتال را داشته باشید، برای شما انجام میشود.
نتیجه گیری
با توجه به تمامی صحبتهایی که کردیم، یک کمپین بازاریابی دیجیتال مجموعه از فعالیتها در فضای دیجیتال است که با توجه به اهداف هر بیزنس از اجرای آنها انجام میشود. این اهداف میتواند آگاهی از برند یا جذب مشتری باشد، که بسترهایی که در آن فعالیت انجام میشود، با توجه به همین اهداف است.
از طرفی هم، این کمپینها با توجه به میزان بازدیدکنندهای که دارند و هزینههایی که نیاز است برای آن پرداخت شود، میتوانند یک بستر تبلیغاتی بسیار به صرفه باشد. البته که انتخاب یک مجری درست و با تجربه، امری بسیار مهم است. ما در این مقاله به صورت مفصل، به شما توضیح دادیم تا بدانید که بهتر است چه راهی را برای بیزنس خود در پیش بگیرید. میتوانید برای آگاهی نسبت که حوزه دیجیتال مارکتینگ، آژانس بهداد را دنبال کنید.